Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

19 juli 2011

Je bent tam en je wilt wat

Mail! Of ik soms weet of wilde perziken ook in Nederland kunnen worden gevonden en zo ja, waar. Milly is niet de enige die zich deze vraag stelt. Ik hoor het ook aan de marktkraam, waar zelfs mijn marktkoopman blijkt te denken dat deze perziken in het wild in Spanje groeien.

In Spanje denken ze daar ongetwijfeld weer heel anders over, want daar worden platte perziken Paraguayos genoemd. De creativiteit kent geen grenzen, moet u maar denken: als het niet wild is, is het wel Zuidamerikaans. In werkelijkheid zijn platte perziken een van oorsprong Chinees ras (hoewel de Latijnse naam prunus persica anders doet vermoeden, waaruit we mogen concluderen dat ook de Romeinen al in verwarring werden gebracht door deze vruchten), dat de laatste tijd steeds meer in Europa wordt geteeld. Terecht, overigens, want smakelijk zijn ze zeker.

Overigens blijft de wilde fantasie van de Nederlandse groenten- en fruithandel niet beperkt tot perziken. Ook aan "wilde spinazie" is niets wilds. Hier gaat het zelfs niet om een andere variant: het is gewoon volwassen spinazieblad, terwijl hetgeen als spinazie wordt verkocht in feite gewoon jonge spinazie is. Hier is wildheid dus louter een kwestie van wachten.

Volgroeide spinazie is wel erg lekker met cantharellen, en die groeien dan weer wél uitsluitend in het wild. Overigens niet in de herfst, zoals veel mensen (inclusief niet zelden groentenwinkeliers) denken, maar vanaf begin juli. Nu dus.

3 Comments:

  • At 20 juli 2011 13:39, Anonymous Novi O'Magum said…

    Het wordt misschien een beetje saai, maar ook hier is het antwoord weer: Jumbo. Wilde perziken en wilde nectarines zijn hier in dit seizoen vast in het assortiment te vinden. Helaas blijkt mijn fruitallergie zich niets aan te trekken van deze wildheid, dus ik kan ze zelf niet eten, maar ik hoor dat ze erg lekker zijn.

     
  • At 3 augustus 2011 20:18, Anonymous Margo said…

    Vandaag toevallig gezien bij Deensupermarkten. Per 6 in een verpakking!

     
  • At 20 augustus 2011 17:58, Anonymous Menno said…

    Vanmiddag tijdens mijn vaste wandelingetje door de Javastraat (Amsterdam Oost) struikelde ik werkelijk over deze al dan niet wilde perziken, veelal aangeboden door Turkse en Marokkaanse winkeliers.

    Overigens waren het niet de Romeinen die dergelijke fraaie namen aan planten en dieren gaven. Die praktijk dateert van veel later datum (denk aan Linnaeus - ook te vinden in Amsterdam Oost).

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home