Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

09 juni 2011

Kom, kom maar op

Omnivoorlichting, heb ik het genoemd: bij een ziekte-uitbraak beurtelings alle voedselproducten de schuld geven zodat uiteindelijk de stand weer gelijk is. Maar feitelijk is het natuurlijk onverantwoordelijk schieten met hagel, deze mallemolen van van overheidswege publiekelijk aan de schandpaal gespijkerde producten.

De komkommertelers lijken het meest de dupe. Met de komkommer is immers het hele EHEC-circus begonnen. En al is de komkommer--en in ieder geval de Nederlandse--inmiddels geheel vrijgepleit, met komkommers is dezer dagen geen droog brood te verdienen. Terwijl wel elke komkommerplant elke dag een rijpe komkommer aflevert. Komkommers die allemaal op de afvalberg belanden, tenzij je het "geluk" hebt ze voor één of twee cent kwijt te kunnen.

Hoe help je de Nederlandse komkommerteler? Ja, natuurlijk, door allemaal komkommer te eten. Maar erg realistisch is dat niet en dan nog is het een druppel op een gloeiende plaat: de komkommerteelt in Nederland moet het hoofdzakelijk van de export hebben, die die zal nog wel even op zijn gat blijven liggen. En van eventuele schadevergoedingen kunnen de telers vermoedelijk ook niet leven.

Wouter de Heij, hij is één van de oprichters van het foodtechnologiebedrijf TOP in Wageningen, had een aardig idee. Eén van zijn processen blijkt bacteriële ziekteverwekkers als EHEC resoluut de nek om te draaien. Niet dat dat nodig is dus, maar het helpt wel tegen besmetting tussen de oren van de Nederlandse consument.

De Heij koopt komkommers in, laat er in zijn bedrijf een smakelijke smoothie van maken en laat deze sponsoren door bedrijven en particulieren, die voor 1000 euro 500 flesjes van het Kom Op! gedoopte product kunnen afnemen. De sponsors verplichten zich ertoe minstens de helft van de smoothies gratis uit te delen; met de andere helft doen ze wat ze willen. De opbrengst komt ten goede aan de getroffen Nederlandse telers. Op Foodlog is De Heij het principe komen uitleggen. Deze week zou de website van Kom Op! online moeten gaan.

Het is allemaal in bewonderenswaardig snel tempo opgezet en het enthousiasme is groot. Dat is mooi. Natuurlijk is het sowieso te gek als prima voedsel gewoon wordt weggegooid of op zijn best voor niemendal bij een dierentuin mag worden afgegeven.

Er blijven natuurlijk vervolgens nog tal van structurele vragen over. De eerste, een vraag die al een tijd speelt maar die kennelijk nijpend actueel moet worden alvorens op grote schaal te worden besproken, is natuurlijk: hoe levensvatbaar is de Nederlandse groente- en fruitteelt en wat moet er gebeuren om de rentabiliteit daarvan te verbeteren? Productinnovatie--zoals in het geval van de productie van gepascaliseerde smoothies--is daarvoor maar één van de mogelijkheden. Het zal vermoedelijk niet genoeg zijn: de gehele filosofie, nog immer hoofdzakelijk gericht op de productie en export van grote volumes, is toe aan een ronde flink omdenken.

Nee, niet nu, want nu zijn er even brandjes te blussen. Maar als straks de stofwolken van deze crisis weer zijn opgetrokken, laat de sector dan toch nog maar eens goed de koppen bij elkaar steken in plaats van weer over te gaan tot de orde van de dag. Liefst vóór de volgende crisis zich aandient.

1 Comments:

  • At 9 juni 2011 18:13, Anonymous Glasatelier said…

    Ja, echt ongelofelijk dat er gewoon verdenkingen geuit mogen worden, waarop de boel wordt vernietigd en er dan wordt gezegd: O, nee, dat was het toch niet... #opnaarhetvolgendeslachtoffer Ik denk nog steeds dat de oorzaak is dat ze de velden hebben besproeid met poep toen het zo droog was

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home