Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

22 juni 2011

Dik tussen de oren?

We weten al geruime tijd hoe we onze smaakzintuigen kunnen laten denken dat ze suiker proeven, terwijl ze in feite iets anders krijgen. Iets dat zoet smaakt, maar nauwelijks calorieën bevat. Light, inderdaad. Toevallig vandaag nog hoorde ik hoe een collega van de zoetjesindustrie een uitnodiging had gekregen voor een "caloriearme high tea". Jammer dat ze die niet aan mij hebben gestuurd, want ik had geloof ik een fatsoensarme afwimpeling teruggestuurd. Je moet er toch niet aan denken!

Maar ik dwaal af. Een aantal dissidenten houdt al jaren ernstig rekening met de mogelijkheid dat die zoetsignalen niet alleen onze smaakzintuigen, maar ook onze stofwisseling voor de gek houden. Het lichaam krijgt dan wel geen suiker, maar het metabolisme zou desondanks reageren of die suiker wél wordt ingenomen--er worden dus allerlei processen gestart die volgen op suikerinname. Gevolg zou zijn dat het lichaam de fabriek start die zorgt dat er reserves worden opgebouwd.

Nee, onomstotelijk aangetoond is het nooit, maar dat geldt in de buitengewoon complexe materie die de voedingswetenschap is voor meer zaken dan menigeen weet. We baseren nog erg veel op aannames en de inzichten schrijden al tientallen jaren voort.

Maar nu duikt er een bericht op dat niet alleen de verdedigers van bovenstaande hypothese gelijk lijkt te geven, maar dat er bovendien op zou kunnen wijzen dat de voordegekhouderij van ons organisme zich niet beperkt tot suikersmaakjes. Aan de Purdue University of Indiana is een experiment gedaan waarvan de resultaten erop wijzen dat het eten van light chips, met vetvervangers dus, het lichaam doet reageren alsof er regulier vet wordt gegeten. Ratten bleken van de chips, bereid met het niet-metaboliseerbare en calorieloze Olestra, moddervet te worden.

U weet dat ik hier al jaren van leer trek tegen lightproducten. Het enige goede lightproduct is wat mij betreft een kleinere portie van een regulier product. Bovendien is het een uitgemaakte zaak dat zoetbehoefte geheel en al aangeleerd is: wie zich het eten en drinken van lichtgezoete of geheel ongezoete producten aanwent vindt binnen de kortste keren de zwaar gesuikerde producten van de voedingsindustrie niet meer te eten.

Ik vraag me af hoe lang de voedingsindustrie, na dit nieuwe onderzoeksresultaat, nog doorgaat consumenten en hun lichamen voor de gek te houden met nepzoet en nepvet. Vermoedelijk zo lang we 't allemaal blijven kopen. Laten eetlezers dan bij deze beter weten, en het voortvertellen. Al was het alleen maar om te zorgen dat echt eten zonder hoerasmaakjes tenminste nog enigszins breed verkrijgbaar blijft.

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home