Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

03 juni 2011

Brabantse berichten

Het is soms afzien voor een eetschrijver. Zo stond ik vanmorgen al om halfacht voor de deur bij The Greenery in Breda, waar de portier even nodig had om zich te realiseren dat er zich al zo vroeg journaille meldde. Ik was er omdat The Greenery niet zo heel blij was geweest met een stukje van mij een paar maanden geleden.

Ik weet in elk geval weer wat meer, maar moet nog even bijlezen en bijpraten met een aantal anderen voor een juiste interpretatie van één en ander. Intussen zorg ik voor extra rendement uit deze reis naar het verre zuiden: ik ga naar Bergen op Zoom, stad van de drie A's: aardbeien, asperges en ansjovis. Vooral die laatste verbaast menigeen. Ik ga uitvissen (ja, de humor van sommige woorden!) hoe dat nu precies in elkaar zit met Bergen op Zoom en het zoute visje dat bij velen zo geliefd en bij anderen zo gehaat is. En daar zit dan vast wel weer een stukje in.

Ik bedoel maar: zo beul ik me af terwijl u in groten getale van een vrije dag geniet. Ja, het is een hard bestaan. Maar iemand moet het doen.

2 Comments:

  • At 3 juni 2011 11:14, Blogger Lizet Kruyff said…

    Hoe het historisch met het ansjovisje zit lees je in Bergen op Stoom, mooi boek over de industriële archeologie. Staat hierin de kast. En over visserij op ansjovis straks in mijn boek over Visch. Vroeger werd er in ons land op veel meer plaatsen op ansjovis gevist, in BoZ is het gebleven.

     
  • At 3 juni 2011 12:52, Blogger PaulO said…

    Ga je eten bij De Bloemkool?
    Mag ik adviseren om ook eens bij boekhandel Quist langs te gaan, alwaar je een goede keuze hebt aan boeken over BoZ en de 3 A's ... (nee, ik werk daar niet)
    Hoe dan ook geniet !

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home