Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

05 mei 2011

Smikkelen van nostalgie

Karin Luiten heeft een jaloersmakend talent. Er zijn in Nederland echt maar heel weinig mensen die er er met een vrolijke combinatie van tekst en beeld in slagen mensen zó enthousiast te krijgen om zelf eens achter een fornuis te gaan staan en eens iets te proberen. En dat dat dan dus óók nog eens altijd blijkt te lukken. Ja, dat klinkt heel vanzelfsprekend, maar ik heb het met kookboeken (ook hele dure) ook wel heel anders meegemaakt.

De Heimweekeuken is weer zo'n boek waarvan je als eetschrijver wilde dat je het zelf geschreven had. Wie al bekend is met de serie uit dagblad Trouw, waar Karin voor schrijft, weet al precies waar het om gaat: 99 lezers, bekende en totaal onbekende, mochten vertellen van welk gerecht ze van binnen helemaal warm werden en wat het verhaal erachter was. Karin schreef het op en voorzag de bijdragen van de tekeningetjes die mij in elk geval altijd vrolijk maken. Resultaat: een boekje met 99 verrukkelijke verhalen en even zoveel recepten.

Denk nu vooral niet dat "De Heimweekeuken" alleen bestaat uit recepten uit grootmoeders tijd! Want behalve moeders, oma's en tantes (goed voor recepten voor kniepertjes, Fries suikerbrood en takkenbossenvlees) worden er ook herinneringen aan vroegere vaderlanden, bijzondere reizen of speciale vrienden opgevoerd. Dat resulteert dan weer in "klimmende mieren", klenäter en Georgische lamsstoof.

Resultaat is een boekje dat niet alleen aan onze smaak appelleert, maar ook nog aan onze zin voor voyeurisme, zij het dat we niet in de slaapkamer maar in de keuken koekeloeren. Zo leren we dat Harold Hamersma (van de wijngidsen) er niet vies van is voor zijn geliefde nasi goreng een kant-en-klaar bakje boemboe te kopen en dat Rick Stein (ja, ook hij) van plan is vis met passievrucht op zijn bruiloftsdiner te serveren.

Nee, ik heb geen verhaal en recept aangeleverd en natuurlijk is dat zowel voor u als voor mij jammer. Maar ja, 99 is 99. En in zekere zin sta ik er lekker toch nog in. Niet alleen omdat ik op de flaptekst mag vertellen hoe leuk ik de boekjes van Karin altijd vind, maar ook omdat Karin zichzelf zowaar "eetschrijver" blijkt te noemen, een woord dat ik ruim vijf jaar geleden hoogstpersoonlijk bedacht heb. En laat ik er nou van dromen ooit nog eens een zelfbedacht neologisme aan Van Dale bij te dragen.

Ik dwaal af. Hoewel, eigenlijk was ik bijna klaar. Ik bedoel maar: leuk! Kopen! Nu!

Bestellen bij bol.com (Eetschrijven ontvangt een kleine commissie):


De Heimweekeuken
Karin Luiten
Uitgeverij Nieuw Amsterdam
ISBN: 978 90 468 0980 8
NUR: 440
Aantal pagina's: 224
Adviesprijs € 14,95

Labels:

3 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home