Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

10 mei 2011

"Smaakaardbei" onbegrijpelijke term

U zult het misschien niet zo van mij verwachten, maar ik ben het voor wat betreft die term "smaakaardbeien" helemaal eens met Ko Hoogmoed (Dag in, dag uit--de Volkskrant). Ik vind het totaal onbegrijpelijk dat dit fruit onder die naam door het leven moet.

Wat de normale situatie zou zijn: de aardbeien die nu "smaakaardbeien" worden genoemd, krijgen gewoon het label "aardbeien". Wat momenteel als "aardbeien" wordt verkocht, verdient in grote meerderheid de betiteling "wansmaakaardbeien".

Naar ik echter begrepen heb, zijn de producenten en distributeurs van wansmaakaardbeien niet tot een dergelijke move bereid. Tja, dan moeten we met die aardbeien die er niet alleen als aardbeien uitzien maar bovendien ook naar aardbeien smaken--ja, écht--wel moeilijk blijven doen. Smaakaardbeien dus. 't Is niet anders.

7 Comments:

  • At 10 mei 2011 16:15, Blogger Lex said…

    Helemaal mee eens. Wat zijn we toch een raar volk we doen altijd of datgene wat normaal is abnormaal is in plaats van andersom.

    Neem 'roomboter', waar slaat het op. Roomboter is boter en vice versa. Dat andere spul heet MAR-GA-RI-NE of zijn dat teveel lettergrepen?

    Nog een: 'Roomboteramandelbanketstaaf' èh.. was dat niet de norm? En stel nou dat ik zo'n ding wil, waarvoor de bakker in zijn dwangmatige zucht tot 'product innovation' heeft besloten om een lekker cool te experimenteren sojaboon en margarine dan vraag ik toch gewoon heel bewust naar die premium margarinesojaboonbanketstaaf?

    En dan tot slot 'achterham'. Ham wordt gemaakt van de achterhand van een varken... dus is er bij de schouderham iets heel erg fout gegaan.

    En zo is de aardbei zonder smaak heel simpel geen aardbei en de smaakaardbei een pleonasme.

    Kan er niet een waarschuwing op dit soort producten: zoals bij sigaretten?

    "Waarschuwing! Dit product brengt geen smaaksensatie teweeg. Het consumeren hiervan kan uw humeur en dat van anderen rondom u ernstig schaden. De ministers van ELI en VWS"

     
  • At 10 mei 2011 23:37, Anonymous Anoniem said…

    En de 'smaakaardbeien' waar de Aardbeienacademie van Jan Robben zich mee profileert, de eetschrijver is een van de grondleggers van het initiatief?

     
  • At 11 mei 2011 11:41, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Was ik soms niet duidelijk? Dacht het toch wel. Het is gewoon een schande dat er zoveel totaal smakeloze aardbeien zijn, zodat als je dan een aardbei teelt die (bij uitzondering) wél naar aardbei smaakt, je hem "smaakaardbei" moet noemen om hem te onderscheiden van die meuk.

    Ik ben dol op aardbeien die naar aardbeien smaken. Het is triest dat er ook nog zoveel andere zijn.

     
  • At 11 mei 2011 12:02, Anonymous peter said…

    je bent helemaal duidelijk...Ook in mijn gebied zie je het: de hamburger van McD is de smaakstandaard en smaakt helemaal nergens naar. Men weet vaak niet eens hoe een hamburger moet, kan, smaken...

     
  • At 11 mei 2011 14:54, Anonymous Anoniem said…

    wat niet duidelijk was is of het probleem de aardbeien die niet lekker zijn(wansmaakaardbeien) of het gebruik van de term smaakaardbei als een marketingtechniek om je als producent te onderscheiden(zoals de 'nieuwe natuur lekkere yoghurt van arla' gemaakt door wasberen in die een verborgen bos in je kledingkast of de'pak lekkere melk' van Milk & Fruit). Het lijkt namelijk over beide te gaan.

    Dat de aardbeien in de lokale super smakeloos zijn en die van Jan Robben een stuk beter daar zijn we snel over uit, maar dat dit tot gevolg heeft dat de 'echt' lekkere aardbeienproducenten zich moéten onderscheiden door mee te gaan in de marketinghorror van het huidige unileversum is onzin. Iedere ondernemer doet dit al duizenden jaren(daar het nu wel erg grotesk is geworden).

    Ik vind geen schande dat er zoveel smakeloze aardbeien zijn maar dat er zoveel mensen zijn die denken dat dit lekkere aardbeien zijn, en we(ook ik , student aan de aardbeienacademie maak die fout nog regelmatig) het allemaal maar blijven kopen.

    Het geweldige initiatief van de aardbeienacademie bestaat mede dankzij de wansmaakaardbei, en ik hoop dat dergelijk intitiatieven een lang en mooie toekomst te gemoed gaan en er weer écht lekkere aardbeien in winkels komen, maar er wordt volgens mij niemand gedwongen om leuk gevonden termen als de smaakaardbei te gebruiken.

     
  • At 11 mei 2011 22:59, Blogger hannie said…

    Vandaag bij AH (tja, af en toe kom ik er ook) bij de kassa zette een dame achter mij een basilicumplantje op de band. Ik draaide mij om en zei dat het zo lekker rook. Ja, zei ze, dat maak je toch zelden mee in de supermarkt, dat je iets ruikt. Treurig, maar waar!

     
  • At 14 mei 2011 06:00, Blogger Angelika said…

    @Lex: Toch vind ik de term smaakaardbei prima om ze te onderscheiden, maar blijf ik wel gewoon boter zeggen tegen boter en ham tegen ham.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home