Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

02 mei 2011

Lekker boeit niet

Bij mij in de stad zit een hamburgerrestaurant dat beweert écht lekkere hamburgers te hebben. Om die te promoten houden ze jaarlijks een wedstrijd waarin je in een half uur zo veel mogelijk van een anderhalve kilo wegend exemplaar moet zien weg te werken. Wie moet overgeven, is af.

Ze zijn er al diverse malen mee op tv geweest en concluderen daaruit dat hun promotie uitstekend werkt. Ik geef toe, bekendheid krijgen ze er wel mee. Maar--het kan aan mij liggen, hoor--ik krijg van zo'n schranswedstrijd nou nooit meteen het idee dat ik dáár moet zijn voor een lekkere hamburger. Tuurlijk, groot haalt makkelijker het nieuws dan lekker. Maar uiteindelijk weet het publiek nog altijd niets meer dan dat je de grootste hebt, en dat kotsen bij het eten van je burgers verboden is. Dat schiet niet op.

In Weert hadden ze ook een idee. Daar zouden ze, in de nasleep van Koninginnedag (dus niet zozeer op 1 wei maar op 1 mei), wel eens laten zien dat Limburg het lekkerste gebak van Nederland heeft. Aangezien de pers daarin niet geïnteresseerd is, bak je in plaats daarvan de grootste vlaai. Logisch, nietwaar? Net zoals het logisch is dat dat flink in de papieren gaat lopen als je eerste kwaliteit ingrediënten gebruikt. In plaats van 30 kg boter mik je er dus maar 30 kg margarine door. Dat scheelt weer.

Wat weten we nu dus? Dat Limburgers desgewenst een héél grote hebben. En dat ze als het erop aan komt net zo krenterig zijn als Hollanders. Missie volbracht.

2 Comments:

  • At 2 mei 2011 17:16, Blogger PaulO said…

    Ik hoop toch werkelijk dat het boter was en geen margarine. Die geur van margarine ... arme vlaai.

     
  • At 3 mei 2011 23:42, Anonymous Akke Hoekstra said…

    Ook de AH boeit het allemaal niet meer. Ik dacht gisteren een lekker hazelnootschuimtaartje uit de AH mee naar huis te nemen. De smaak viel niet tegen maar zeker ook niet mee. Vanochtend maar eens op de ingrediëntenlijst gekeken. Wat blijkt: de complete afvalberg is in het taartje verwerkt.
    Hou je vast:
    Suiker
    Gedeeltelijk geharde plantaardige oliën en vetten
    17% hazelnoten!!!
    water
    glucosestroop
    melkbestanddelen
    dextrose
    kippenei-eiwitpoeder
    verdikkingsmiddelen(johannesbroodpitmeel, guarpitmeel
    sorbitol,. E 466
    cacaobestanddelen
    emulgatoren (sojalechitine, E471, E472b,E472e,E477)
    kippenei-eiwit
    kleurstof (caroteen)
    aroma's
    zout
    rijstebloem,
    voedingszuren (melkzuur, citroenzuur)
    Rijsmiddel E500

    Je mag me rustig geloven dat, wanneer ik zelf schuim maak met eiwitten, wat maizena, azijn en suiker en oploskoffie, dit qua smaak echt stukken beter smaakt dan dit taartje.
    Ik miste de lekkere vette slagroom.... jammmm.
    Dit taartje hebben we dus voor het laatst gekocht bij de AH. Gelukkig werd het niet verkocht onder het label Puur en Eerlijk ;)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home