Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

09 mei 2011

Goedkoper dan suiker

Suiker bij je product, ik had het er al over. Lekker goedkoop, maar het kan natuurlijk nog goedkoper: lucht. Het heeft nog meer voordelen: lucht smaakt niet viezig mierzoet en je wordt er ook niet dik van. Er zijn zelfs producten die er beslist op vooruit gaan door toevoeging van een flinke hoeveelheid lucht (meringue, champagne). Desondanks hoort het niet, lucht verkopen voor goed geld. Dat vond ik als knaapje al toen ik voor het laten oppompen van mijn fietsbanden een dubbeltje moest neertellen.

In Duitsland vond een consumentenorganisatie dat luchtverkopers maar eens flink aan de schandpaal moesten worden genageld. Op een opmerkelijke site staan röntgenopnamen van voorverpakte etenswaren die inzichtelijk maken hoeveel van de inhoud uit lucht bestaat, en om ons behulpzaam te zijn is ook nog het percentage weergegeven. Dat loopt flink op: tot liefst 88%. En dat terwijl in Duitsland kennelijk een richtlijn van kracht is die bepaalt dat er niet meer dan 30% lucht mag worden meeverpakt.

Voor Nederland heb ik zo'n richtlijn overigens niet kunnen vinden, maar ik zou het geen slecht idee vinden. Tenslotte zou het een goede zaak zijn als we de hoeveelheid verpakkingsmateriaal konden terugdringen. Een rem op het verpakken van lucht zou daar beslist bij helpen.

2 Comments:

  • At 9 mei 2011 16:55, Blogger PaulO said…

    Ja, al dat lucht maakt voor het oog wel valse verwachtingen. Hopelijk betaal je voor productgewicht ...
    BTW - lucht is zeer zeker niet zoet. Na maanden verblijf in ziekenhuizen en dan voor het eerst weer in de buitenlucht komend, kan ik concluderen dat lucht eerder zuur is, het prikkeld in je neus. Echt en waarachtig ZUURstof. Die neussensatie duurt echter maar een paar minuten en daarna weet je niet beter ...

     
  • At 10 mei 2011 09:56, Anonymous paulusfranciscus said…

    "voor het laten oppompen"

    Lui én krenterig!

    Je betaalde dus niet voor de lucht, maar je betaalde iemand om iets te doen dat je zelf niet wilde doen.

    En dan nog achteraf mopperen ook!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home