Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

04 mei 2011

Gemiste kans

Mail! Naar aanleiding van mijn stukje van gisteren vraagt Nathalie of ik wel eens van deze site gehoord heb. Daar kun je van elk product precies zien hoeveel suiker erin zit. "Daar sta je soms best van te kijken", vindt Nathalie.

Nou sta ik niet zo snel meer te kijken van hoeveelheden suiker, want ik lees nogal stelselmatig ingredciëntendeclaraties. Uiteraard ben ik wel even gaan kijken en zag vooral een gemiste kans. Want hoewel het idee leuk is om producten te fotograferen achter een muurtje van suikerklontjes, zie ik hier vrijwel uitsluitend producten waarin elk weldenkend mens inderdaad een forse hoeveelheid suiker verwacht. Geen Kellogg's Fruit & Fibre of, erger nog, AH Fibre Flakes & Fruit. Geen Honig erwtensoep. Geen C1000 superrosbief. Geen Liga "verantwoorde tussendoortjes" voor kinderen. Geen AH kip-kerriesalade. Geen Calvé mayonaise. Geen Cup-a-Soup. Geen Chicken Tonight.

Kijk, dat in een Mars veel suiker zit, verwacht iedereen (hoewel menigeen nog op zou kijken als hij hoorde dat die snoeperij voor ruim driekwart uit pure suiker bestaat). Maar dat een prutje om over je hartige kip te kieperen voor wel 10% uit suiker bestaat, dat verwacht je als weldenkend mens absoluut niet.

Aardig idee, zo'n site. Maar ook hier blijft de echte gemenigheid dus buiten schot.

5 Comments:

  • At 4 mei 2011 om 15:27, Blogger Lex said…

    Heb je de Tucjes gemist? Was de uitzondering op deze regel. Een half klontje per Tucje!

     
  • At 4 mei 2011 om 15:30, Blogger Lex said…

    Moest weer even denken aan het onzalige voorstel om suiker en vet te gaan belasten. Want het gaat inderdaad juist om de producten met sluipsuiker zoals mayonaise met 18% suiker én het logo van IkKiesBewust.

     
  • At 4 mei 2011 om 15:32, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Aangezien ik het plaatje van de Tucjes heb gebruikt als afbeelding bij deze bijdrage, zal ik ze wel niet gemist hebben. :-) Maar het blijft bij een enkele uitzondering.

     
  • At 9 mei 2011 om 00:48, Blogger hannie said…

    Ik weet dat er in allerlei producten achterlijk veel suiker zit, maar van Tuc geloof ik niet dat het klopt wat op die site staat. De hoeveelheid koolhydraten is gelijk aan de hoeveelheid suiker en dat is tweederde van alle ingredienten. Driekwart van de ingredienten is meel. Dat kan dus niet. Bovendien zou Tuc dan vooral mierzoet moeten smaken, terwijl ik de smaak (naast erg nostalgisch van vroeger thuis bij een glaasje sherry) toch wel als zoutig ervaar. Nu ontbreekt het zout ook niet, dat is waar,

     
  • At 30 november 2011 om 12:44, Anonymous Anoniem said…

    Goed stuk!

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home