Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

06 mei 2011

Ambochtelijk

Voor wie het nog niet wist: via Twitter houd ik permanent spreekuur. Ik beantwoord er vragen waarbij ik soms zelf ook wat leer--want nee, ik weet niet alles uit mijn hoofd en moet regelmatig zelf ook dingen naslaan. Bovendien geven vragen dikwijls ideeën voor stukjes.

Zo kwam vandaag de vraag van Philippine langs wat de term "ambachtelijk" nou eigenlijk betekent. Ha, daar zat een stukje in. Want wat mij betreft is het simpel: als een product geëtiketteerd is als "ambachtelijk", betekent dat in 999 van de duizend gevallen niets anders dan dat de producent een gehaaide copywriter heeft ingehuurd. Helaas is de term "ambachtelijk" namelijk niet beschermd.

Maar dan blijkt Philippine niet voor niets de eetschrijfcursus van Onno Kleyn te hebben gevolgd. Zij kan het niet alleen uitstekend vertellen, maar heeft er zelfs al het nodige over heen en weer gemaild. En wat blijkt zo'n producent van ambochtelijke meuk dan te beweren?

"Met ambachtelijk bedoelen wij dat een product in een fabriek op hygiënische wijze wordt geproduceerd, zonder dat er met handen het product wordt beroerd. Met onze wijze van produceren bereiken we een ambachtelijke uitstraling".

Ja, neemt u maar even een slokje. En lees dan de rest van het leerzame stukje bij Philippine.

1 Comments:

  • At 6 mei 2011 19:12, Anonymous Martin Langeveld said…

    Ach, zo heb ik ooit in de supermarkt gezien hoe de goedkoopste drop in de 'ambachtelijke' bedieningsbak werd gedaan. Alleen om voor veel meer geld te kunnen verkopen. En wat was het ambachtelijke ? Waarschijnlijk dat iemand het voor je uit de zak gehaald heeft.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home