Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

27 april 2011

Nu ook in Nederland: chipotle!

Chipotles zijn in de VS al sinds begin jaren '90 buitengewoon hip. Je vindt ze daar overal. Ik leerde ermee koken in Californië. In Nederland waren deze gerookte en gedroogde chilipepers, een specialiteit van de oude Azteken, tot nu toe onvindbaar. Meteen de reden dat u hier nooit één van mijn chipotlerecepten hebt gevonden.

Maar Brigitte maakte me blij: zij wist mij te melden dat chipotles sinds kort in het aanbod zitten van webshop Mexworld. Opvallend (of misschien juist niet) is dat deze chipotles van de variëiteit meco zijn, de soort die de Mexicanen zelf het liefst eten. De in de VS verkrijgbare chipotles zijn meestal van de variëiteit morita, die daar populairder is en die ik eerlijk gezegd ook persoonlijk lekkerder vind (en dan ook altijd in ruime hoeveelheden in huis heb). Maar goed, het kan maar authentiek zijn.

Hoewel Amerikanen op het gebied van chipotle onderhand wel wat gewend zijn (er is daar zelfs Tabasco van deze gerookte pepers verkrijgbaar), waren ook zij buitengewoon verzot op de chipotlesaus die ik op een dag bedacht. Later, terug in Nederland, maakte ik er een brunchgerecht mee dat in huize eetschrijver tot de favorieten behoort. Ik beloofde Brigitte het recept. Bij deze:

Chipotle-chilisaus

Nodig:

- 1/4 tot 1/2 chipotle (afhankelijk van grootte, hitte en persoonlijke smaak)
- 5 flinke tenen knoflook
- 5 cl witte wijn
- 30 g gerookte cheddar (dit kunt u met een rookoventje of rookpan eventueel zelf)
- 200 ml room
- 30 g boter (nooit margarine)
- verse koriander
- chilipoeder, zout

Snijd met een scherp keukenmes de chipotle in dunne flinters en hak deze nog even. Pel de knoflook en snijd hem in dunne lamelletjes. Rasp de gerookte kaas en hak de koriander. Verhit de boter in een steelpannetje en laat de knoflook daarin op halfhoog vuur een minuutje zweten. Voeg een flinke snuif chilipoeder toe en roer nog even. Schenk de wijn bij de knoflook en laat deze op hoog vuur tot een kwart inkoken. Voeg de room toe en laat deze tot een derde inkoken zodat een mooie gebonden saus ontstaat. Roer hierdoor de geraspte kaas en laat deze op laag vuur in de saus smelten. Draai het gas uit en roer chipotle naar smaak door de saus. Breng op smaak met zout en roer er als allerlaatste een eetlepel koriander door.

Deze saus is fantastisch over ribeye, maar het allerlekkerst is hij bij de brunch (of lunch) over een gepocheerd ei op toast. Leg het kort gepocheerde ei op de toast, schep er de saus over, bestrooi met nog wat extra gerookte cheddar en tot slot nog een flinke hoeveelheid verse koriander. Snijd het ei aan zodat de dooier eruit loopt en geniet van de lekkerste smurrie die u ooit hebt geproefd.





Lekker winkelen zonder zorgen - Gratis verzending en retour

17 Comments:

  • At 27 april 2011 14:36, Anonymous Laura said…

    Hm, klinkt goed - ik neem aan dat de kaas straffeloos weggelaten kan worden? Leuke site ook, ik kom in de verleiding in ieder geval de chipotles te bestellen, maar als ik er toch ben... Ken jij bijvoorbeeld de mais truffels? Maakt me nieuwsgierig :-)

     
  • At 27 april 2011 15:11, Blogger geesj said…

    Die Tabasco is ook in Duitsland verkrijgbaar. Erg lekker!

     
  • At 27 april 2011 16:14, Anonymous Sonja said…

    Ik heb het recept opgeslagen, met de bronvermelding :-) #datdaweerwel
    Groet, Sonja

     
  • At 27 april 2011 22:01, Anonymous Anoniem said…

    Gerrit-Jan, Ik zou graag weten waar je die morita chipotles kunt verkrijgen.

    Zou je een tipje van de sluier willen oplichten?

     
  • At 30 april 2011 11:50, Anonymous Anoniem said…

    Gedroogde chilipepers zijn al geruime tijd verkrijgbaar in aziatische winkels.

     
  • At 30 april 2011 13:03, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Maar een gedroogde chilipeper is nog geen chipotle. Chipotle krijg je door bepaalde Mexicaanse chilipepers eerst te roken en dan te drogen. Een heel specifieke smaak, veel markanter dan de mij uiteraard bekende gedroogde chilipepers uit de toko.

     
  • At 30 april 2011 13:04, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Morita chipotle heb ik in Nederland helaas nog niet gevonden. Ik neem ze altijd mee uit de VS of Canada.

     
  • At 30 april 2011 13:05, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Laura, die maistruffels heb ik ook met enige studie zitten bekijken. Geen idee wat het is. Moet ik toch ook beslist eens proeven. :-)

    Je kunt altijd ingrediënten weglaten en straf krijg je daar zeker niet voor. Maar ik vond de saus zelf pas "af" toen ik die toevoeging van kaas ontdekte.

     
  • At 1 mei 2011 10:49, Anonymous vincent said…

    Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

     
  • At 4 mei 2011 15:10, Anonymous Es said…

    Oh. Dit zie ik nu pas! Ik was mijn eigen missie al gestart en de peperplantjes groeien gestaag. Neemt niet weg dat ik toch ook deze ga bestellen.
    Evengoed wil ik deze zomer het zelf eens proberen met mijn eigen pepers.
    Dank voor de link.

     
  • At 25 november 2011 11:05, Anonymous Danielle said…

    ik zag dat ze nu ook (nieuw!) de morita chili hadden

     
  • At 22 september 2012 09:07, Anonymous Willem van de Velde, van de Velde Retail & Food BV said…

    Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

     
  • At 22 september 2012 09:09, Anonymous Van de Velde Retail & Food BV said…

    Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

     
  • At 22 september 2012 14:49, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Aan Willem van de Velde, van wie ik bovenstaande twee wervende teksten heb verwijderd, stuur ik met genoegen mijn zeer schappelijke advertentietarieven toe.

     
  • At 22 november 2012 15:58, Blogger Honey Tariq said…

    Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

     
  • At 23 mei 2013 19:35, Blogger Bloem Meyland said…

    Ik zocht Chipotle omdat ze het in Southpark hier over hadden,wist niet wat het was...en nu zag ik het op tv via een reclame.Is het pittig en waar doe je het zoal door???Is het alleen als saus te krijgen,of vergis ik me nu?

     
  • At 23 mei 2013 23:18, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Bloem, chipotles dateren al uit de tijd van de Azteken. Het zijn chilipepers die gerookt worden en dan gedroogd. Ze kunnen dan heel lang bewaard worden en krijgen door het roken een heel uitgesproken smaak die momenteel in de VS heel populair is. Je gebruikt ze in Mexicaanse gerechten maar in feite kun je ze gebruiken in elk gerecht waar je hitte en rooksmaak wilt hebben.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home