Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

28 april 2011

Leve le Fromage

Ik weet niet hoe het met u is, maar één van mijn reclamespot-ergernissen bestaat uit Franse commercials voor reinigingsproducten waarvan de opdrachtgever vond dat ze kennelijk gewoon gedubd op de Nederlandse buis kunnen en dat wij dat dan allemaal vast heel overtuigend zullen vinden. Bij mij werkt het alvast niet: ik koop nooit Calgon of Cillit Bang, omdat de gedachte mij niet loslaat dat je door het gebruik ervan heel rare bekken gaat trekken tijdens het praten.

En nu dus Franse kaas. Ik ben er toevallig een groot liefhebber van (wat overigens voor elke goede kaas geldt: u kunt me ervoor wakker maken), maar ergens heb ik niet het idee dat de hiernaast afgebeelde dame, die mij is voorgesteld als Petra Camembert, mij ertoe zal brengen meer te kopen en te eten van het product waarvan zij de naam leent. Datzelfde geldt overigens voor Karin Brie en Frits Bleu, om nog maar te zwijgen van Johan Emmental. Goed, wij Nederlanders hebben een beetje de neiging om alles wat niet volvet Gouds is "Frans" te noemen (Stilton, gorgonzola, cabrales), maar laten we nu niet gaan overdrijven. De Fransen kunnen kaas kopiëren zoals de Japanners elektronica, maar in het Emmental wordt toch echt gejodeld.

Enfin, of ik misschien zo vriendelijk wilde zijn om de nieuwe promotiewebsite onder uw aandacht te brengen, vroeg men mij in een mailtje. Vive le Fromage dus, zoals hij in uitstekend Nederlands heet. De Duitse site heet Vive le Käse en de Britse Vive le Cheese, maar de aanschaf van een zakwoordenboekje Frans-Nederlands was kennelijk alweer te veel moeite.

Nee, dat wordt niks tussen Petra Camembert en mij. Dat weet ik nu al.

1 Comments:

  • At 28 april 2011 om 15:47, Blogger PaulO said…

    Ik heb misschien geen smaak, maar wel een mening. En ik weet welke kazen ik lekker vindt, en nieuwe smaken ontdek ik in de echte wereld. Daar heb ik ook inderdaad niet zo'n vreemde website of promotie voor nodig.
    (Nog zo'n commercieel irritatie-filmpje: die aankondigingen bij SBS6 dat 'dit programma wordt mogelijk gemaakt door Q**ker Cruesli" en zie je een dame een aardbei afbijten met het geluid van een Bastogne-koek ... tenenkrommend !)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home