Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

29 april 2011

Het moet maar eens: oranje tompoezen

Hoewel ik op deze plek nu al ruim vijf jaar onvermoeibaar zaken van nationaal eetbelang aan de orde stel, moet ik tot mijn spijt constateren dat het Hare Majesteit opnieuw niet behaagd heeft. Nee, eten staat niet hoog op de agenda in ons land. Wij vinden het al snel goed genoeg en daar moet vooral niet te veel over gepraat worden. Totdat er natuurlijk een zaak van nationaal belang de kop opsteekt, en er een slaatje wordt geslagen uit een nationaal symbool.

Ik doel hier op de tompoes, en dan met name de oranje geglazuurde variant zoals die sinds een aantal decennia rond deze royale tijd van het jaar in forse aantallen wordt weggewerkt (memo aan mezelf: toch eens kijken hoe en wanneer de oranjekoek op dood spoor gerangeerd is). Hoe dan ook: er schijnt op grote schaal misbruik te worden gemaakt van uw feestelijke stemming, zo lees ik vandaag op de supermarktaanbiedingensite Yenom (Engels geld achterstevoren dus). Want bij sommige snoodaards telt de zorgeloze royalist zó maar een vorstelijk bedrag neer voor deze koningsgezinde lekkernij.

Yenom heeft bij alle 26 supermarkten die Nederland rijk is een oranje tompoes gekocht. En wat blijkt? Zo'n bakseltje kost dit jaar gemiddeld liefst 51 cent, terwijl u er vorig jaar nog voor gemiddeld 46 cent mee de winkel uit liep. Ja, dat is schrikken. En het blijft nog opletten ook. Zo koop je bij sommige supers het ding al voor een kwartje, terwijl de Troefmarkt er niet voor terugschrikt u er liefst 1,25 voor uit de zak te kloppen.

De grote Nederlandse supers treft overigens geen blaam. Zij houden de prijs ten opzichte van vorig jaar constant of zelfs iet lager "om meer mensen te lokken". De PLUS heeft kennelijk de grootste lokbehoefte, want hier daalt de prijs al voor het derde jaar achtereen.

Maar één ding vind ik buitengewoon teleurstellend: we kennen nu alle ins en outs van de prijzen, maar welke de lekkerste is, moeten we gewoon nog zelf proeven. Wat had het dan voor zin om al die dingen te gaan kopen? Was gewoon met een notitieblokje de winkel in gewandeld. Of worden ze morgen op de oranjemarkt verkocht?

Nou, als dit me volgend jaar geen geklede ridderorde oplevert, weet ik het ook niet meer. Ik wens u, al naar gelang van uw geaardheid in deze, morgen een prettige dag dan wel veel sterkte, mét of zonder oranje tompoes, al dan niet voorzien van een toefje spuitbusslagroom afgetopt met een nepmarsepeinen Nederlands vlaggetje.

3 Comments:

  • At 29 april 2011 om 16:17, Anonymous Martin Langeveld said…

    Oranje tompoucen. In principe heel erg lekker, maar helaas bijna altijd voorzien van veel te luchtige zoete wee smakende vulling. De tompouce met echte banketbakkersroom is bijna uitgestorven. En die zie je zeker niet terug in het aanbiedingenvak, zover ik kan zien. Want bij de aanbiedingen zitten tompoucen met luchtige vulling. Gewoon meer lucht en minder smaak. Gebakken lucht.

     
  • At 29 april 2011 om 16:43, Anonymous Anoniem said…

    Tot mijn verrassing lagen bij de Aldi Oranjekoeken...eens kijken of het nog net zo smaakt als vroeger...

     
  • At 29 april 2011 om 22:18, Anonymous Ester van Aalst said…

    Er gaat niets boven een echte verse tompouce met gele kookroom, dus niet van dat instant spul. Word steeds minder gemaakt. Je kan ze ook niet bewaren tot de volgende dag dus meteen opeten. Kost meer dan in de supermarkt maar dan heb je ook wat.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home