Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

05 april 2011

Goed, fijnzinnig is anders...

... maar als daar dan zo'n larmoyant verhaal van wordt gemaakt onder de kop "Leraar pleegt moord op schoolplein", word ik toch ook niet goed en vraag ik me af in wat voor tijd we leven. Foto van pluizig konijntje, adjectiefje hier, adjectiefje daar ("arme kiddo's", "gemene leraar") en we vergeten dat dit een dier is dat ook in Nederland veel voor het vlees wordt gefokt.

Ja kinderen, vlees komt van dieren. Dat geldt ook voor zo'n onherkenbare homp vlees in een Big Mac. En elke keer als je vlees wilt eten, moet daar een dier voor dood. Vaak een lief, aaibaar dier. Een koetje boe of een varkentje knor. Of Flappie. Die les kunnen kinderen maar beter snel leren. Zodat ze respect hebben voor hun voedsel en waar het vandaan komt. Ja, je kunt ze ook hun hele leven alleen maar onherkenbare lappen of hompen laten eten. Dan hebben ze er geen idee van. Dan hoef je die pijnlijke boodschap niet over te brengen. Dan betalen de dieren pas goed het gelag. Want niets werkt dierenleed zo in de hand als de desinteresse van consumenten.

Nee, deze Duitse leraar was niet bepaald fijnzinnig en het kan vast ook wel anders. Maar op de één of andere manier heb ik hem hoger zitten dan de woedende ouders. Om nog maar te zwijgen van C. Klaassen, flutschrijver bij Spits. Die moesten ze maar snel eens een middagje naar het abattoir sturen. Kan hij allemaal cleane, emotieloze massamoorden zien. Kijken of hij in paniek de animal cops belt. Wedden van niet?

4 Comments:

  • At 5 april 2011 om 11:18, Blogger Daily stuff and more.. said…

    Zo keek ik pas en niet geheel toevallig naar "Echte meisjes in de jungle". Zij moesten een kip vangen, slachten en bereiden.
    Toen ze er eindelijk een filetje van hadden gesneden riep een van hen verbaasd: "Het ziet er net uit als in de winkel!" Tja.

     
  • At 5 april 2011 om 13:02, Anonymous Danielle Teclegiorgis said…

    Goed stuk! Ook ik vertel mijn dochters (3 en 4) al dat vlees van een dier komt. Dan krijg ik de vraag "waar komt dit vandaan?" en dan antwoord ik heel gewoon dat het van een koe, varken of kip is. Gewoon zoals het is. Laat ze geen beelden van een slachterij zien. Dat gaat me nog te ver. Maar mooier maken dan het is, is nergens voor nodig. Het is zoals het is.
    Zo had ik laatst mot met iemand die het al sneu vond dat ik water over de poepende kat in mijn tuin gooide. Ja zeg, en dan wel een karbonaadje bakken zeker vanavond?

    Ook ik pleit voor eerlijke voorlichting!

     
  • At 5 april 2011 om 13:45, Anonymous Marsepein said…

    Helemaal mee eens! Het had misschien wel iets minder recht voor zijn raap gekund, maar tja, konijntjes gaan dood als je ze wilt eten.

     
  • At 5 april 2011 om 22:15, Blogger PaulO said…

    Tja, ook wij leven niet op de boerderij. Dus neem ik m'n zoontje (6) frequent mee er op uit en laat hem zien wat waar vandaan komt. Een open dag op een campina-boerderij. ("Wat is zo'n koe groooot!"). Neem hem mee de velden in waar geoogst wordt. Leer hem de gewassen op het land herkennen. Wijs op een koe (na opzoeken in kookboeken) waar bij de koe de biefstuk, draadjesvlees en andere stukken zitten. Maar hem een slacht tonen vindt ik (nu) echt niet nodig.
    Oja, en natuurlijk naast de pot met zonnebloemzaadjes ook wat bakken met de aardbeiplantjes van Jan Robben op het balkon ! Tiny Tim doet mee met de Aardbeienacademie !

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home