Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

13 april 2011

Dieren eten en morele dilemma's

Grondrechten en ethische principes botsen steeds vaker, lijkt het wel. Nu weer rond de vraag of de godsdienstvrijheid al dan niet zwaarder moet wegen dan de verplichting zo humaan mogelijk om te gaan met de dieren die we willen eten.

De gemoederen lopen hoog op. Vanmiddag nog hoorde ik Esmé Wiegman van de ChristenUnie op nogal overspannen toon een vergelijking trekken met het Derde Rijk. Alsof het verzet van een meerderheid van de partijen in het parlement specifiek het inperken van religieuze vrijheden betreft.

Dat is het natuurlijk niet. Het inperken van deze bepaalde vorm van religieuze vrijheid is een neveneffect van het verlichte streven de dieren die we verkiezen op te eten zo min mogelijk te laten lijden. Wat mij betreft (en nee, ik ben geen jood of moslim dus ik heb natuurlijk makkelijk praten) lijdt het geen enkele twijfel welke van de twee voorrang zou moeten krijgen.

Geen enkele vrijheid is absoluut, zelfs geen grondwettelijke. Vrijheden botsen en waar dat gebeurt zijn compromissen nodig. Compromissen die ook nog eens in beweging blijven doordat wetenschappelijke inzichten en technische mogelijkheden evolueren.

Dat is niet makkelijk. Maar om nu mensen die er oprecht naar streven dieren niet nodeloos te laten lijden de facto voor nazi uit te maken, zoals mevrouw Wiegers vandaag deed, ja, dat gaat mij in elk geval ettelijke bruggen te ver.

7 Comments:

  • At 13 april 2011 om 18:17, Anonymous Naomi said…

    Is niet het grootste probleem dat men er helemaal niet over eens is wat nou eigen diervriendeijker is?
    Kan zo even geen bron vinden, maar er zijn zeker onderzoeken gedaan naar de hoeveelheid pijn geralateerde hormonen in het bloed van het dier bij 'gewoon' slachten en halal slachten... waarbij naar mijn weten steeds weer blijkt dat halal slachten veel diervriendelijker is.

    Ook komt het de smaak ten goede, aangezien er minder adrenaline in het bloed vrijkomt.

    (nee ik ben zelf ook niet joods of islamitisch, maar wel groot fan van lamsvlees en mijn turkse slager)

     
  • At 13 april 2011 om 18:42, Blogger PaulO said…

    Tja, we zien angst, pijn en stress als negatieve zaken, terwijl het benamingen van effecten en verschijnselen zijn die nodig zijn om normaal te blijven functioneren of overleven.
    Maar al zouden we bvb. de EMOTIE van adrenaline in ons lichaam willen vermijden, wie zegt me dat vlees van een dier vol adrenaline niet lekker SMAAKT?

    Zat te twijfelen of ik dit wel zou versturen, maar ik stel onbeholpen de vraag of "ontspannen vlees" echt wel lekkerder is dan "gestrest vlees".
    Ze zeggen dat je angst kunt ruiken, maar misschien smaakt het heerlijk ...

     
  • At 13 april 2011 om 23:17, Anonymous Richelle said…

    Ik heb de thuisslacht van een varken op de traditioneel Andalusische manier, erg vergelijkbaar met halal slachten (hoe ogenschijnlijk tegenstrijdig ook - halal en varkensvlees, maar het gaat alleen om de methode), meegemaakt en daarop besloten dat nooit meer te willen meemaken. Je maakt mij niet wijs dat een beest dat dik een kwartier ligt te gillen, een diervriendelijke dood is gestorven.
    Nu doen we het anders, wel thuisslacht, maar eerst hersendood maken met een slachtpistool. Wel netjes laten doodbloeden want het hart functioneert nog, maar geen stress, geen gegil, gewoon lekker 'happy meat' en dat proef je!
    En op die manier slachten we ook de geiten, hoewel daar de 'gilfactor' een stuk lager is. Wij vinden dat beesten na een zo diersoort-eigen mogelijk leven op een zo diervriendelijke mogelijke manier geoogst moeten worden en waarom zou je dan een beest onnodig pijn laten lijden. Alleen al de wetenschap dat het niet heeft geleden, maakt dat het vlees beter smaakt, maar dat is emotie natuurlijk.

     
  • At 14 april 2011 om 07:27, Blogger Aan tafel met Tanja said…

    Inderdaad een dilemma. Moeten we ORT en Halal slachten verbieden terwijl ondertussen Nederlandse varkens op transport naar Parma blijven gaan?
    En als het verboden gaat worden waar betrekken de Joodse en islamitische mensen dan hun vlees vandaan?

     
  • At 14 april 2011 om 10:22, Anonymous paulusfranciscus said…

    Inderdaad opvallend. Zodra er een grondrecht aangescherpt dreigt te worden dat de ruiime rechten van theïsten aantast, dan zie je dat dunne laagje democratie en beschaving verdwijnen, en komt de ware aard boven.

    Theïsten zijn per definitie niet democratisch, per definitie dictatoriaal.

     
  • At 14 april 2011 om 13:36, Anonymous Novi O'Magum said…

    En de oplossing is zo eenvoudig: gewoon geen vlees meer eten.

    (je zat vast al te wachten op deze reactie van mij, of niet, GJ? ;-))

     
  • At 15 april 2011 om 10:00, Blogger Anja said…

    Ze heet Wiegman, geen Wiegers (laatste alinea) en ze is eigenlijk heel aardig, hoor ;-)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home