Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

22 april 2011

De sappige wensen van de EU

Welaan, daar ben ik weer. 't Duurde allemaal iets langer dan het dagje dat ik me had voorgesteld, sterker, het duurt nog steeds. Maar ik vond het onderhand geen gezicht meer, dat zieke mannetje dat eigenlijk helemaal niet op mij lijkt, en bovendien kreeg ik vandaag een bericht onder ogen dat mij spontaan jeuk gaf in mijn eetschrijfcentra. Zo gaat dat. Een normaal mens is blij dat hij zich met dat mooie weer eindelijk wat beter voelt om stante pede naar buiten te sprinten. Bij mij wil er eerst een sappig stukje naar buiten.

Het bericht dat ik onder ogen kreeg had zo op het oog betrekking op duurzaamheid en vermindering van voedselkilometers. Daar heb ik niet veel op aan te merken, al blijft het opmerkelijk dat de import van sinaasappelsap met bijbehorende milieu-effecten wordt besproken in de Europese Commissie voor Volksgezondheid. Dat zal er vast niets mee te maken hebben dat de Commissaris voor Volksgezondheid toevallig een Spanjaard is en dat men in Spanje wel graag een flink wat groter deel van de kennelijk uiterst lucratief exploderende markt voor sinaasappelsap naar zich toe wil trekken. Zo cynisch moet je niet zijn.

Maar in feite krijgen we in dit stukje iets anders stiekem naar binnen gegoten. Ziet u het ook? Over de gezondheidsvoordelen van vruchtensap (of fruitsap, zoals onze zuiderburen zeggen) is een groeiende concensus. Groeiende concensussen zijn een gevolg van de moderne mediacratie. Hoe meer mensen geloven dat iets waar is, hoe waarder het wordt. Eigentijdse marketeers weten al hoe dit spelletje werkt.

Maar hoe zit dat nu werkelijk met de gezondheidsvoordelen van vruchtensap? Niet zo best. Want als je van vruchten alleen het sap drinkt, wordt de balans aan voedingsstoffen ineens een heel stuk ongunstiger. Veel van de vezels blijven achter, terwijl de suikers op volle sterkte aanwezig zijn en door de vloeibare vorm in recordtempo naar de bloedbaan gaan. Dat doet vermoedelijk rare dingen met de insulinespiegel. En sap verzadigt niet: je krijgt wél calorieën binnen (al gauw 125-150 per kwart liter, waarvan 25-35 gram in de vorm van pure suiker, méér nog dan er in Cola zit), maar je gaat niet minder eten. Ik verzin dit niet: een Australische studie toonde al in 2007 aan dat kinderen die veel sap drinken een sterk verhoogd risico op obesitas hebben.

Sap is op een heleboel punten niet beter en mogelijk zelfs slechter dan frisdrank. Dát zou die Europese Commissie voor Volksgezondheid misschien eens moeten communiceren. Maar ja, dan gooi je natuurlijk wel je eigen Spaanse sapglazen in.

3 Comments:

  • At 22 april 2011 12:54, Anonymous kook en zo said…

    eetschrijver, scherper dan ooit!

     
  • At 22 april 2011 13:55, Anonymous Akke said…

    Ah, is dit de Joris-Driepinter-melk-moet-melk-doet-je-goed-discussie maar dan anders?

     
  • At 23 april 2011 13:23, Anonymous Peter said…

    "kreeg ik vandaag een bericht onder ogen dat mij spontaan jeuk gaf in mijn eetschrijfcentra"

    Sorry, ik kon het niet laten. Maar hoeveel van die centra heb je?

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home