Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

08 maart 2011

Zeg nooit nooit


Gisteren deed ik het nog: in de ingrediëntenlijst voor een recept "boter (nooit margarine)" schrijven, een buitengewoon nuttige precisering in het enige land ter wereld waar margarine in de volksmond "boter" wordt genoemd. Dat is uitkijken, hoor!

Die briljante want alleszeggende formulering heb ik overigens goed gejat (beter dus dan slecht bedacht), want zij is afkomstig van Sylvia Witteman. Zij en ik denken mogelijk niet over alle keukenzaken precies hetzelfde, maar over boter zeer zeker wel: ersatz komt er niet in. Nee, niet niet. Nóóit.

Maar Sylvia Witteman hing vorige week haar column in de Volkskeuken aan de wilgen en kreeg een opvolgster (degenen onder mijn lezers die mij suggereerden een gooi te doen: ik heb inderdaad even geïnformeerd, maar ik bleek bij voorbaat kansloos wegens van het verkeerde geslacht). Ik kende een aantal anderen die in de running waren en wist dat ze waren afgewezen ondanks dat ze naar mijn niet bescheiden en evenmin ondeskundige mening kandidaten van formaat waren. Vol verwachting klopte derhalve mijn hart: waar bleef die dinsdag?

We weten het nu. De nieuwe Volkskeukeniste is ene Tallina van den Hoed. Hierboven ziet u de ingrediëntenlijst van haar allereerste recept, een breuk met het Witteman-tijdperk die bijna de vorm krijgt van een affront. Mij is het duidelijk: ik staar de komende tijd op dinsdagmorgen naar een Wittemanvormige leegte. Want tussen Tallina en mij komt het vast niet meer goed. Nee, niet niet. Nóóit.

Naschrift, 23 maanden later: zeg nooit nooit, zette ik als titel boven dit stukje. Als ik me nou eens aan mijn eigen goede raad had gehouden... Hoe dan ook: nadat ik in navolging van Phileine al eens sorry had gezegd, gaan Tallina en ik volgende week samen gezellig lunchen. Nee, we hengelen niet naar een plaatsje in de onsterfelijkengalerij en het wordt ook neutraal terrein--Aziatisch, dus sesamolie. Maar toch. Nooit zeggen, ik zal het nooit meer doen. O, wacht...

9 Comments:

  • At 8 maart 2011 10:48, Anonymous jonneke said…

    ze schrijft tenminste niet 'roomboter', maar dat is ook het enige wat ervoor te zeggen valt.
    roomboter was in mijn ouderlijk huis een verboden woord, want - zo leerde mijn moeder ons - er is boter en er is margarine.
    het eerste is lekker.

     
  • At 8 maart 2011 10:57, Anonymous Surlalune said…

    Het is nog veel erger. Tallina heeft geen kinderen, maar "kindjes". Ik dacht nog even dat ze het woord als stijlfiguur gebruikte, maar haar blog (http://bit.ly/doGkH) ritselt ook al van de kindjes. Over ersatz gesproken. Brrr...

     
  • At 8 maart 2011 11:02, Anonymous jonneke said…

    Surlalune,
    dan heb je verder doorgelezen dan ik.
    Na de ingrediëntenlijst geloofde ik het verder wel.

     
  • At 8 maart 2011 11:15, Anonymous surlalune said…

    @jonneke: Ik heb niets tegen simpele basisrecepten; hele volks(keuken)stammen kunnen die goed gebruiken. En de rest kwam in ieder geval niet uit een zakje. Wel echte bouillon gebruiken hoor kindjes!

     
  • At 8 maart 2011 11:41, Blogger Levine said…

    jonneke: ben het met je eens dat er boter is en margarine en dat alleen het eerste lekker is :-). Maar toch schrijf ik in mijn recepten altijd 'roomboter', want als er alleen boter staat ontstaat er verwarring. Hele volksstammen denken namelijk dat boter margarine is.

     
  • At 8 maart 2011 12:13, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Even voor de goede orde: hoewel dat vaak gedacht wordt, is "roomboter" geen pleonasme. Niet alle boter is per definitie roomboter. Er bestaat ook nog weiboter, hoewel bij mijn weten niemand dat meer eet. Daar heb ik het hier al eens over gehad.

     
  • At 8 maart 2011 14:05, Anonymous Anoniem said…

    Los van de ingredienten vind ik het ook een stukje van een niveau dat 'kindjes en hun vriendjes' denk ik meer aanspreekt dan volwassenen.
    Veel overbodige zinnen, vooral in die tweede alinea, bijv. 'nu dus ook niet'. Goh, echt? We dachten allemaal 'maar nu wel!'
    En een overload aan vraagtekens.

    Maar goed, eerst maar eens volgende week afwachten, wie weet komt er een goede twééde indruk!
    Als Tallina er tenminste nog zin in heeft na de reacties op Twitter.

     
  • At 8 maart 2011 18:48, Anonymous Nico said…

    En NL is niet het enige land waar ze boter misbruiken. Ook in Vlaanderen kun je beter specifiëren...

     
  • At 13 maart 2011 21:58, Anonymous vincent said…

    Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home