Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

29 maart 2011

Men neme een

Je kunt ontzettend veel neppen met eten, daar staan hier regelmatig voorbeelden van. Maar er zijn natuurlijk grenzen. Neem nu eieren. Nodig: enkele kippen, die niet bijzonder veel ruimte innemen en ook geen grote of dure eters zijn. Voilà: eieren. Koop je ze in de winkel, kijk dan even naar de stempeltjes of ze wel diervriendelijk zijn. En vers natuurlijk.

Een ei is prachtig in elkaar gezet door de natuur. En als het kapot valt, dan krijgen alle paarden en mannen van de koning het niet weer gerepareerd, zoals iedereen weet die zijn nursery rhymes kent.

Vandaar ook dat ik nog steeds zit na te denken over de link die Paul mij afgelopen weekend stuurde: een site waar gewaarschuwd wordt tegen vervalste eieren, gemaakt met allerlei giftige chemicalieën.

Ik heb in mijn vele jaren als kritisch eetschrijver één ding geleerd: voedsel neppen doe je alleen maar als je er commercieel voordeel bij kunt halen. Met andere woorden: als je met goedkoop spul iets in elkaar kunt flansen dat je vervolgens voor goed geld kunt verkopen. Met deze eieren lijkt me daar geen sprake van. Met de inkoop van de ingrediënten kan het misschien nog net uit. Maar vervolgens al dat werk om een nauwelijks van echt te onderscheiden ei in elkaar te zetten?

Knap hoor, maar ik geloof er eigenlijk niets van. U wel?

4 Comments:

  • At 29 maart 2011 14:42, Blogger Daily stuff and more.. said…

    Ik verbaasde mij afgelopen week over de tekst "milieuvriendelijk geproduceerd" op de dozen rondeeleieren. Maar misschien begrijp ik gewoon iets niet.

     
  • At 29 maart 2011 15:01, Anonymous Marsepein said…

    Ik ken wel het nagemaakte ei dat met pasen middenin een plakje vleeswaar zit. Niemand wil een kontje ei in zijn plakje vleeswaar, dus zit er een recht stuk ei van 30 cm in zo'n gehaktbrood. Is erg goed nagemaakt trouwens... Maar misschien wordt dat wel uit echt ei gemaakt.

     
  • At 29 maart 2011 17:50, Blogger Angelika said…

    Ik geloof er niks van...

     
  • At 29 maart 2011 20:24, Blogger Huomenta said…

    tjs... dan noem je ook een land: China..... wat daar gebeurt sta ik toch niet meer van te kijken

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home