Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

21 maart 2011

Gevaarlijk eten?

Voedsel verkopen valt nog niet mee. Er mag van alles niet. Dat maakt het onder andere kleine producenten van ambachtelijke producten heel moeilijk om een poot aan de grond te krijgen. De regeldruk kost hun zo veel per euro potentiële omzet, dat ze vaker dan niet ontmoedigd afhaken.

Nu breek ik hier geen lans voor het serveren van hapjes salmonella of listeria, maar net zoals het verkopen van rauwe melk inmiddels onder voorwaarden is toegestaan, kan het op een aantal punten best wat minder. Dat idee dat alles 100% veilig kan en moet zijn, is toch al een illusie.

Maar de Vlaamse professor Frank Devlieghere is het niet met mij eens. Die heeft met ogen op steeltjes staan kijken wat chefkoks op een festival in Oostende allemaal als eetbaar serveerden. Sergio Herman kwam bijvoorbeeld met algen die hij zo maar uit de vrije natuur had gehaald! Nee, dat kan natuurlijk niet. Het is nog een wonder dat er geen dozijnen doden zijn gevallen. Daar moet de wetgever paal en perk aan stellen.

Het is weer bijna tijd voor verse morieljes. Ik zou maar voortmaken als u ze nog wilt eten. Die dingen komen tenslotte zó maar uit het enge bos. Als de professor het hoort, is het uit met het feest.

2 Comments:

  • At 21 maart 2011 18:07, Blogger Angelika said…

    Maar goed dat die professor niet bij mij komt eten, deze tijd staan regelmatig brandnetels op ons menu.

     
  • At 22 maart 2011 08:34, Anonymous Marsepein said…

    Hij moet ook niet hier komen eten, want dan komen er allerlei dingen uit de tuin. Lijkt wel een beetje op mijn schoonmoeder. Die komt ook alleen eten als het uit een blik komt. Die stond van de week ook weer rillend bij mijn bak hopscheutenlikeur. :)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home