Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

11 maart 2011

De oprechte verbazing van AH

(foto Kattebelletje, klikbaar tot leesbaar)


Dat was me wat, eetlezers. In 16 ochtendbladen en op een paar dozijn websites stond het verhaal over de misleidende etikettering van wat AH "extra mager rundvlees" noemt. De mailbox puilde uit, de telefoon ging ook regelmatig. De enige die zich nog niet heeft gemeld, is de advocaat van AH. Jammer, want voor dat soort kleinzielige pietluttigheid was ik net in de stemming. Hopelijk komt die brief nog, want dan gaan we het fileren nog eens dunnetjes overdoen. AH heeft namelijk absoluut geen poot om op te staan.

Ja, dat ze teleurgesteld zijn, begrijp ik wel. Op pagina 80 van de nieuwe Allerhande staat namelijk net een stukje waarin ze trots uitpakken (dank Kattebelletje) met hun bekroonde product. Dan wordt het verrekte vervelend als een eetschrijver de pret komt bederven. En het heeft er ook nog eens alle schijn van dat de nVWA inderdaad even vergeten was AH in kennis te stellen van haar berisping vóór ze mij ervan op de hoogte bracht. Dan val je inderdaad uit de lucht. Tja, en als een mens schrikt, zegt hij wel vaker onbezonnen dingen. Enfin, zo kunnen ze er alvast aan wennen. Ik ben namelijk van plan nog méér te schrijven dat AH niet leuk vindt. Maar dat houd ik nog even voor me.

Intussen vroegen veel mensen me waarom ik niet harder had uitgehaald naar het Voedingscentrum met zijn Jaarprijs Goede Voeding, dat hiermee natuurlijk ook in zijn hemd staat. Dat laat ik niet na omdat ik het Voedingscentrum per se te vriend wil houden, maar omdat ik op de invulling van dat concept al eerder flink kritiek had geuit, nog vóór foodlog.nl op zijn beurt met een kritische beschouwing kwam (dus niet andersom, zoals daar in een recent commentaar staat). Die kritiek van mij werd destijds helaas niet door de media opgepikt. Nu ze hier meelezen, mag ik ze misschien lezing ervan alsnog aanbevelen.

2 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home