Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

14 maart 2011

De macht van wet en consument

Er waren hier en daar mensen die het haarkloverij vonden ("wat een gezeik" of woorden van gelijke strekking), maar gelukkig zagen de meesten er het nut wel van in: als je gaat toestaan de de grootgrutter iets "vlees" gaat noemen waar verder van alles doorheen is geroerd dat geen vlees is, kom je op een hellend vlak met uiteindelijk de kans dat geen consument er meer achter kan komen wat hij nu feitelijk koopt en eet. AH heeft willens en wetens de grenzen opgezocht en heeft duidelijk te horen gekregen waar die liggen. En het Voedingscentrum weet nu wat "eerlijke etikettering" is en vooral niet is. Ook al winst.

Ik kijk tevreden terug op de actie die ik samen met foodwatch Nederland voerde en wat mij betreft is het niet uitgesloten dat die een vervolg krijgt, want met instanties die aan dezelfde kar trekken, moet je de samenwerking opzoeken.

Het is ook mooi te ontdekken dat de nVWA niet, zoals je soms wel zou kunnen denken, alles maar goedvindt. Er zijn wel degelijk grenzen. Ik heb in elk geval ontdekt dat een formele klacht tot duidelijker antwoorden leidt dan een telefoontje, vermoedelijk omdat een formele klacht per definitie belandt op het bureau van degene die de materie het best kent.

Ach, er is altijd nog de macht van de consument, en die is groter dan we denken. Sterker: een product dat u in koor afkeurt of geen van allen koopt, verdwijnt gegarandeerd uit de schappen. Denk maar aan Buckler, een merknaam die binnen de muren van de firma Heineken nog steeds niet schijnt te mogen worden uitgesproken.

Toevallig vierde foodwatch dezer dagen zijn eigen feestje rondom een product waar ik het in bovengelinkt stukje ook over had en waar de (toen nog) VWA zo'n hallucinerend antwoord over gaf: Yokidrink Aardbei van FrieslandCampina, een drankje met 6 promille (!) aardbei en een paar vage gezondheidsclaims, gaat nu door het leven als "Yoghurt met een vleugje aardbeisap". Ook de suggestieve vermelding "0% vet" is van de verpakking verdwenen en zelfs is de hoeveelheid suiker iets teruggeschroefd. Dat allemaal door een e-mailactie van consumenten, georganiseerd door foodwatch.

Vele jaren geleden prees reclamegigant David Ogilvy zijn reclamebureau aan met de slogan "De consument is geen idioot, ze is je vrouw". Het blijkt goed te zijn de voedingsgiganten daar op tijd en stond aan te herinneren.

Want u ziet maar weer: het helpt!

1 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home