Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

22 februari 2011

Veel vette zuivel is gezond!

Ik had duidelijk weer een gevoelige plek geraakt gisteren. Mijn mailbox liep vol bijval van mensen die ervoor hebben doorgeleerd. Patricia Schutte van het Voedingscentrum, die ik via Twitter had ingeseind, bleef dan weer naar gewoonte muisstil. Nou ja, ze heeft gelijk. Dit is internet, zonder overheidssubsidie. Waait vanzelf weer over.

Ook kreeg ik van collega Lizet Kruyff nog het oorspronkelijke persbericht van de Universiteit van Maastricht toegestuurd. Mocht u, net als ik, hebben verwacht dat hier wat wetenschappelijker met de materie zou zijn omgegaan, wees dan welkom in de moderne wereld waar oneliners ook voor wetenschappers keiharde euro's opleveren: daarboven staat de zo mogelijk nog vetter aangezette kop "Vettax werkt echt". Foodwatch was weliswaar net iets voorzichtiger, maar ontpopte zich evenmin als de kritische organisatie waar je wat meer denkwerk van mag verwachten. Terwijl zij net 7,5 mille van de Triodos bank hebben gekregen en ik het op deze plek allemaal nog steeds voor niks doe.

Terwijl dat American Journal of Clinical Nutrition op zichzelf echt een heel serieuze publicatie is, waarin bepaald geen plaats is voor overspannen gejubel van bovenvermeld kaliber. Dat is dan ook in de publicatie zelf (waar het nog even zoeken naar was, want de auteurs van het persbericht hadden het begrijpelijkerwijs niet nodig gevonden daarnaar te verwijzen) absoluut niet te vinden. In plaats daarvan is het may decrease, could be a good policy, seems to interfere. Wel even wat anders.

Genoemde titel staat trouwens vol van lezenswaardige zaken. Neem nu bijvoorbeeld dit verhaal, waar je dan het Voedingscentrum en andere Nederlandse clubs nooit over hoort, hoewel het toch een specifiek op Nederland gerichte studie betreft, en dan ook nog een heel degelijke want over tien jaar en onder liefst 120.000 personen. Maar ja, hoe verkoop je na al die vetfobie nu dat een leven gevuld met volvette zuivel bij mannen niet en bij vrouwen slechts marginaal eerder lijkt (appears to) te eindigen? Moeilijk, moeilijk. Vooral als je de kans loopt dat een eetschrijver die door al dit boerenbedrog even in de contramine is daar in tit for tat-stijl zo'n lekker foute, want vette en categorische, kop boven zet. Eens kijken of me dat een smak subsidiegeld oplevert.

(Dank Paul van der Hart)

2 Comments:

  • At 22 februari 2011 17:30, Anonymous Angelika said…

    Wat het in ieder geval oplevert is dat ik nu denk: Ha, fijn, gezond én lekker bestaat toch!

     
  • At 25 februari 2011 11:54, Anonymous Janet said…

    Ik ben het helemaal met je eens. Waarom kop je dit niet groot in de landelijke pers? Mensen worden bedot en door dit soort verhalen steeds op het verkeerde been gezet. Vettax: een ondoordacht idee!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home