Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

04 februari 2011

Te krenterig

Stel, u stapt een winkel uit met uw boodschappen en u hoort achter u nog net de winkelier zeggen "Wat een gierigaard! Een fooi kon er niet af". Terecht zou u daar behoorlijk nijdig over zijn, want u hebt net die winkel de gunst van uw betaalde klandizie bewezen. Een winkelier zal dan ook wel uitkijken u op die manier neer te zetten.

Maar voor de horeca gelden kennelijk andere regels. Misset Horeca vindt het zo te zien helemaal geen probleem om u en mij in een welgekozen kop als vrek neer te zetten. Veel van ons zijn "te zuinig voor een fooi", zo heet het daar. En hartelijk dank voor uw klandizie!

En waar gaat dat "veel" over? Over 14% van de klanten, zo blijkt. Of nee, over 26%, want een fooi van twee procent is ook al niet genoeg. Dat is ook zuinig. En slechts (ja, er staat echt "slechts"!) 3% van de gasten is zo royaal dat de fooi uitkomt op meer dan 10%. Nounounou, wat hebben we het zwaar.

Even voor de duidelijkheid: de fooi is in Nederland in 1988 afgeschaft. Terecht vonden wij het niet meer van deze tijd dat werknemers afhankelijk werden gemaakt van de willekeurige goedgeefsheid van klanten. Sindsdien is het wettelijk verplicht het bedieningsgeld in de verkoopprijs van het geserveerde op te nemen. Het is vervolgens de verantwoordelijkheid van de horeca-ondernemer om zijn personeel zodanig te betalen dat hij prestaties mag verwachten die aansluiten bij het imago van zijn bedrijf, en zich te realiseren dat een slecht bediende klant mogelijk volgende keer wel ergens anders gaat eten.

U mag het gerust weten: ik geef bijna nooit een fooi. Ik betaal namelijk een all-in prijs voor een dienstverlening die erin bestaat mij een goede maaltijd aan tafel te serveren. En die prijs betaal ik aan een bedrijf waar degene die mij bedient een medewerker van is. Alleen als ik bijzonder tevreden ben--als iemand iets bijzonders voor me heeft gedaan of als ik juich aan de tafelrand--geef ik incidenteel iets extra's bovenop het bedieningsgeld dat ik al betaal.

Wat mij betreft is dat de normaalste zaak van de wereld. En Misset Horeca mag zich voor zijn laatdunkende opmerking over de goed geld neertellende klanten van zijn branche de ogen uit de kop schamen. Onbeschofte rekels. Laat ik het niet nog eens merken!

26 Comments:

  • At 4 februari 2011 13:53, Anonymous HaykeKookt said…

    Persoonlijk vind ik het geven van een fooi niet meer dan normaal als je zeer tevreden bent over de service die je is verleend. Als je het gevoel hebt extra te zijn verwend. Een beetje extra op een vaak zeer schamel minimumloon is in mijn ogen niet meer dan normaal. Ik ben het daarom niet met je eens.

     
  • At 4 februari 2011 14:08, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Terwijl dat nota bene precies is wat ik zeg: je geeft een fooi als er iets bijzonders voor je is gedaan. Maar ik vind het niet normaal dat een horeca-ondernemer zijn personeel onderbetaalt en dat wordt afgewenteld op de klant. En ik vind al zeker niet dat iemand die ervoor kiest "alleen maar" zijn rekening te betalen mag worden afgeschilderd als een krent.

     
  • At 4 februari 2011 14:09, Blogger PaulO said…

    Ik ben het wel met GJ eens, je betaald immers al bedieningsgeld via de rekening. Wat ik wel doe is zelf afronden naar hele euro's, heb al genoeg rood koper in m'n portemonnee. Ben ik dan een gierigaard? Wat te bedenken van 10 euro voor een karaf kraanwater bij het eten "omdat ze dat anders aan Spa-water hadden kunnen verdienen"...?

     
  • At 4 februari 2011 15:12, Anonymous Amiek said…

    @HaykeKookt betaal je in een winkel dan ook meer als je goed door het winkelpersoneel geholpen wordt? Die hebben vaak ook een schamel minimumloon.

     
  • At 4 februari 2011 15:15, Anonymous HaykeKooktq said…

    Amiek, ja dat doe ik als ik het gevoel heb een extra service te hebben gekregen. niet als mijn brood uit het schap is gepakt en na aftikken is meegegeven. Dan niet. Maar soms wel.

     
  • At 4 februari 2011 15:18, Anonymous Marleen said…

    In de supermarkt wordt u bij sluitinstijd verzocht naar de kassa te gaan en weg te wezen! Als u in een restaurant zit dan blijft de bediening blij wachten en vaak zonder uitbetaling van overuren totdat u zover bent om een einde aan de avond te maken. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ja het zou fijn zijn als elke baas zijn personeel betaalde wat ze verdienen, maar in de praktijk is dat vaak anders en een fooi van een gast is dan op zijn plaats!!

     
  • At 4 februari 2011 15:22, Blogger Lindy said…

    Ik weet uit betrouwbare bron dat in veel gevallen het personeel helemaal niets van die fooi ziet. In sommige gevallen wordt de fooienpot zelfs gebruikt om het personeel -zwart- een heel schamel loon uit te betalen. 2 uurtjes op de loonlijst en de rest uit de fooienpot. Niks extra's voor het personeel dus, alleen een paar schamele uur-euro's.

     
  • At 4 februari 2011 15:49, Blogger Christel said…

    Ik ben het absoluut met je eens GJ. Maar ik geef nog wel fooi, héél bescheiden en alleen als het gebodene het naar mijn gevoel waard was.

     
  • At 4 februari 2011 15:59, Anonymous Boudewijn said…

    De laatste keer dat ik uit eten ging ben ik vergeten een fooi achter te laten. Het was goed maar niet heel speciaal, daarbij Wolfselaar in Breda. Even voelde ik me daar een beetje schuldig over, maar na alle horeca-reacties op dit bericht gelezen te hebben ben ik daar gelukkig helemaal van af.
    Vroeger meende ik altijd dat een fooi 10% hoorde te zijn. Nadat de rekeningen hoger werden vond ik fooien van €25 en dergelijke eigenlijk nogal veel. Bovendien sprak ik eens wat met mensen die zelf in de horeca werkten en ook maar wat muntgeld achterlieten.
    Sindsdien laat ik maar wat losgeld achter, briefgeld als het heel goed was of ze lekker bij hebben geschonken en mijn oordeelsvermogen is aangetast, kortom, bij iets bijzonders
    'what societey deems tip-worthy' om Reservoir Dogs maar weer eens te parafrasen is vreemd genoeg wel dure horeca, maar geen bejaardenverzorgers. En dan worden we nog gierig gevonden ook.

     
  • At 4 februari 2011 16:01, Blogger PaulO said…

    @ marleen & Lindy: het komt mij over dat jullie willen dat de klant compenseerd voor het (betaal)gedrag van de werkgever. Dat mag toch niet verwacht worden?
    Het lijkt mij dat het personeel in overleg moet met de werkgever, liefst bij sollicitatieprocedure.
    Dat personeel klantcontact heeft wil toch niet zeggen dat ze dus daar maar een financieele aanvulling moeten vinden? Vragen de vakkenvullers bij AH u soms om extra geld in de winkel? En hoe zit het dan met de afwassers in de keuken? Mogen die dan ook regelmatig een rondje door de zaal maken voor een extra bijdrage?
    De verwachting van standard extra fooi is gewoon irreëel...

     
  • At 4 februari 2011 16:12, Anonymous Jan de Ridder said…

    55,5 Miljard euro was de omzet van de restaurants in 2010.
    (Bron: fsin) Een gemiddelde fooi van 5,5% komt neer op een totaal van 3 miljard euro. Ik ken geen andere bedrijfstak waar zo veel geld binnenvloeit, zonder dat daar een aantoonbare prestatie tegenover staat.

    Nathalie Bluiminck noemt de gasten zuinig. 3.000.000.000 euro gratis geld voor de restaurants en dan nog mopperen op de klant. Onbegrijpelijk.

     
  • At 4 februari 2011 17:00, Anonymous Angelika said…

    Ik ben het zeker met GJG eens. In het guldentijdperk hield ik me nog aan die 10%, maar die guldenprijzen zijn nu euro's! Komt daarbij dat ik in mijn omgeving zelden echt tevreden ben over de service.
    Op vakantie op een Grieks eilland kwam de ober ons achterna rennen, gaf de tip terug en zei dat we veel te veel betaald hadden. Hij legde ons uit dat zij een grote tip uitsloverig en zelfs beledigend vinden. Gastvrijheid en service is normaal daar.
    Ik rond het altijd af naar hele euro's, maar blijf me er toch een soort van ongemakkelijk bij voelen.

     
  • At 4 februari 2011 17:08, Anonymous eralosman said…

    Ik geef altijd fooi als ik uit eten ben geweest, behalve als het niet goed was. Hoort het echter niet andersom te zijn? Dat je alleen fooi geeft als het bediend en/of keukenpersoneel echt een stapje harder voor je gelopen hebben?
    Ik heb vier jaar in de keuken van een restaurant gewerkt en ik kreeg ook gewoon fooi. Die bronnen die beweren dat ze niets terug zien hebben gewoon een slechte werkgever.

     
  • At 4 februari 2011 19:14, Anonymous MariaGabriellaP said…

    Wat me tegenstaat in het stuk is niet de inhoud maar de toon. Het wantrouwen en de houding van "ik heb het recht om goed bediend te worden want ik ben de klant en ik betaal ervoor". Ja, gelijk heb je. Klant is Koning. Maar het is de toon die de muziek maakt.
    Je kunt ook een gulle basishouding hebben en dat je een ander iets gunt. En dat je ervan uitgaat dat anderen jou iets gunnen en dat blij bent als je het ergens fijn gehad hebt. In plaats van starten met wantrouwen en tot drie cijfers achter de komma afmeten of je wel precies hebt gekregen waarvoor je hebt betaald. Maar misschien is het een cultuurding. Hier in Brabant zijn we guller, in de basis. Of misschien gewoon aardiger voor elkaar. (Al zijn er ook meer dan genoeg Brabantse plurken en gierigaards). Ja ik ben bozig. Ik haat krenten. En geen idee GJ of jij een krent bent hoor, zo persoonlijk bedoel ik het ook weer niet.

     
  • At 4 februari 2011 19:36, Blogger Lindy said…

    Laat ik duidelijk stellen dat ik gráág een fooi achterlaat als ik heerlijk heb gegeten. En wanneer de bediening dan ook nog top is, nou dan zeker. Maar het moet geen vanzelfsprekendheid zijn. Slecht eten, slechte bediening? Geen fooi. En in sommige gelegenheden waarvan ik wéét hoe het er aan toe gaat dus nooit fooi. Want laat die uitbuiters maar uit de echte opbrengst hun personeel betalen, ipv uit de fooienpot :)

     
  • At 5 februari 2011 01:27, Anonymous HaykeKookt said…

    MariaGabriellaP ik had het niet beter kunnen verwoorden en heb dat eerder vanmiddag dan ook niet gedaan. Het zullen mijn Brabantse genen wel zijn die maken dat m'n nekhaar overeind schiet bij dit blog... Dank je voor jouw goede verwoording van mijn gevoel!

     
  • At 5 februari 2011 01:27, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    @MariaGabriellaP: Ja, de toon is hard. Maar vergeet niet waar het stuk een reactie op is. Een horecavakblad noemt mensen die geen fooi geven "te zuinig". Dat is geen manier om te praten over mensen die besloten hebben in jouw zaak hun geld uit te geven en het getuigt doodgewoon van slecht gastheerschap.
    En vergeet niet: je kunt een ander iets gunnen zonder dat dat per se in de vorm van geld gaat. Er zijn vele manieren om een goede gast te zijn en er zijn er vele die ik in mijn eigen horecatijd meer apprecieerde dan een routineus gegeven fooitje. Het getuigt van grote armoede als je dan alleen in termen van een paar muntstukjes kunt denken.

     
  • At 5 februari 2011 20:23, Anonymous MariaGabriellaP said…

    Tja. Ook wel weer eens met laatste comment van GJ. En ook wel met dat van Lindy. Maar als je zelf loopt te beunen in de horeca zijn keiharde Eurotjes keifijn.
    In rest my case.

    HaykeKookt Dank!!!!!

     
  • At 6 februari 2011 11:57, Blogger Christel said…

    "En vergeet niet: je kunt een ander iets gunnen zonder dat dat per se in de vorm van geld gaat."

    Exact GJ! Ik nodig hierbij een paar reageerders uit een week met mij mee te lopen, gewoon als eye opener!

     
  • At 6 februari 2011 23:28, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Hoe precies meelopen, Christel?

     
  • At 7 februari 2011 08:14, Blogger Christel said…

    In het dagelijkse leven en de werkzaamheden.

     
  • At 7 februari 2011 10:08, Anonymous Nathalie Bluiminck said…

    Altijd goed om te zien dat er gediscussieerd wordt over een bericht op MissetHoreca.nl. En natuurlijk is iedereen vrij om al dan niet een fooi te geven in de horeca. Voel je niet verplicht. Alleen hoop ik dat u allen nog veel bijzondere ervaringen in de horeca zult hebben die in uw ogen een fooi waardig zijn! Ik waardeer er zelf altijd graag de inzet van al die hardwerkende mannen en vrouwen mee die mij een prettige tijd bezorgen met vrienden/familie. Vaak op de meest onmogelijke tijdstippen en niet altijd in de best betaalde functies... (ja, ik moet het toch even noemen)

     
  • At 7 februari 2011 15:54, Anonymous Anoniem said…

    Mocht ik u ooit op mijn werk aan een tafeltje zien zitten, dan is er wel kans dat er 'per ongeluk' een kop koffie over u heen gaat.

     
  • At 10 februari 2011 09:42, Anonymous P said…

    Waarom zijn medewerkers voor fooi en klanten tegen? Ik heb in de horeca gewerkt en hoewel ik een fooi goed kan gebruiken heb ik die nooit gewild. Kreeg ze ook niet, maar dat is een andere zaak. Zelf geef ik ook nooit fooi. De "zielige krantenbezorgers die in weer en wind de kranten bezorgen" (ofwel gewoon hun werk doen) geef ik evenmin wat. En al zou ik kranten bezorgen, bedelen kun je ook wel doen met een harmonica voor de plaatselijke super. Daar hoef je geen ober noch krantenbezorger voor te zijn.

     
  • At 9 maart 2011 13:58, Anonymous Henk said…

    Toch grappig dat een horecamedewerker (gok ik) dreigt koffie over je heen te gooien als je geen fooi geeft.

    Is tamelijk illustratief voor de beeldvorming lijkt me zo. Sorry, maar dan wil ik voortaan standaard een tweede kop erbij voor dat bedrag.

     
  • At 25 november 2011 08:56, Anonymous Anoniem said…

    Je personeel niet goed betalen is krenterig, er wordt heel wat zwart gewerkt in de Horeca.De levensreddende dokter wil ik wel een fooi geven, maar ja die verdiend ook genoeg....

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home