Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

15 februari 2011

Of het gedrukt staat


Deze visman liegt dat-ie barst: ze zijn niet "weer". Ze zijn er nóg. De visman is ermee blijven zitten en moet er vanaf nu het nog kan. En hij rekent erop dat u en ik niet weten dat de Hollandse Nieuwe, de enige die zo mag heten, dit jaar op 11 juni aan land komt. Niet eerder.

Steeds meer viswinkels bieden zonder blikken of blozen het hele jaar door een product aan dat ze, tegen de regels in, "Hollandse Nieuwe" noemen. Wel is dit de eerste keer dat ik dit bedrog op zo'n fraaie voorgedrukte poster zie. Kennelijk is de volksverlakkerij inmiddels geheel geïnstitutionaliseerd. Ja, daar onderaan staat inderdaad "vangst 2010", al is die vermelding gesteld in vrij doeltreffende camouflagekleuren. Maar dat maakt het nog niet minder waar dat deze haring géén Hollandse Nieuwe is en ook niet zo verkocht mag worden. Zelfs al zijn de bewaartechnieken inmiddels zó goed, dat zo'n visje heus nog wel prima smaakt.

Maar het grofste is misschien nog wel de prijs. Twee euro. Twéé. Dat is slechts een kwartje minder dan toen hij nog écht nieuw en kaakvers in de winkel lag, en een halve euro duurder dan waarvoor vorig jaar nog een haring van vorig jaar te koop lag. Bij een visman die daar eerlijk over was, dat wel: hij bood "zo goed als nieuwe" haring aan.

Nou ja, die dure posters moeten ook betaald worden natuurlijk.

8 Comments:

  • At 15 februari 2011 16:53, Anonymous Anoniem said…

    Weet jij veel hoe lang de visboer die poster al in voorraad heeft. Ik gok: vanaf afgelopen juni.

     
  • At 15 februari 2011 17:17, Blogger PaulO said…

    Yep, ik dacht ook al tijdens het lezen dat de poster waarschijnlijk van juni 2010 was. De prijs was zelf -per handelaar -in te vullen.
    Tijdens m'n vakantiebaantje in 1978 (surfinstructeur) moest ik elke dag van de baas 20 'harinkies' halen (15 gulden) die we vervolgens als dagafsluiting met z'n vijfen opaten met een jenever erbij.

     
  • At 16 februari 2011 00:06, Anonymous bertus said…

    Goh, ik keek net de nieuwste folder van de Lidl in.
    2 maatjes haringem voor 1.49. Vers en Hollands, met uitjes. MSC goedgekeurd.
    Ik heb ze wel eens gekocht maar ze zijn lang niet zo lekker als vers bij de visboer op de markt.
    Maar toch...0.75 per stuk.
    Overigens vind ik het wel duidelijk op de foto staan dat het om de vangst van 2010 ging. Ik vraag me alleen af of ze lekkerder zijn dan die van de Lidl.

     
  • At 16 februari 2011 05:32, Anonymous rental elf said…

    Very nice, thanks for the information.

     
  • At 17 februari 2011 01:24, Anonymous Yvon said…

    GJ, je weet dat ik je teksten graag lees, maar die zijn behoorlijk negatief de laatste tijd. Kritiek hoeft toch niet zo zwartgallig?

     
  • At 17 februari 2011 21:12, Blogger Klary Koopmans said…

    hoe lang mag volgens jou Hollandse Nieuwe dan zo heten?

     
  • At 20 februari 2011 17:57, Anonymous vincent said…

    Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

     
  • At 21 februari 2011 14:16, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Klary, je hebt gelijk. Hollandse Nieuwe mag zo heten als hij tussen half mei en half juli is gevangen, volgens de traditionele methode is gekaakt en voldoende vetgehalte heeft. Nergens staat dat je ook verplicht bent datzelfde jaar te verkopen. Je mag hem kennelijk inderdaad rustig tot een volgend jaar invriezen en dan alsnog zo verkopen. Al lijkt me die term "Hollandse Nieuwe" in die omstandigheden toch op zijn minst misleidend. En dat mag volgens de Nederlandse wet dan ook weer niet.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home