Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

09 februari 2011

Hoe dan verbeterd?


Wat gebeurt het toch vaak dat claims op verpakkingen meer vragen oproepen dan ze er beantwoorden. Neem deze nu: een pak havermout van Quaker meldt nu een verbeterde smaak! Nu is dat op zich niet zo bijzonder, want regelmatig zie je op producten vermeld dat de smaak nu verbeterd is, meestal met een uitroepteken. Of het product daarmee daadwerkelijk lekkerder is geworden, valt voor elke individuele consument natuurlijk nog af te wachten. Over smaak valt weliswaar te claimen, maar nog altijd niet te twisten.

Maar in dit geval is de claim raar, want hoe zou die verbeterde smaak nu toch bewerkstelligd zijn? Me dunkt dat je zoiets doet met een aangepaste receptuur of gewijzigde samenstelling. Alleen kan dat in dit geval niet, want volgens de ingrediëntendeclaratie bevatte en bevat het pak louter "100% havermout".

Ik popel om zoiets aan Quaker te vragen, maar mailen kan niet. Ik mag wel een briefje sturen naar een ouderwets antwoordnummer, maar dat vind ik zowel te langdurig als te onduurzaam. Ik mag ook bellen naar een 0800-nummer, maar daar wil men mij alleen tussen negen en twaalf 's morgens te woord staan. En tenslotte is er nog een website waar ik terecht kan: www.havermout.nl. Misschien hebt u daar meer succes dan ik.

Dit stukje dus vooralsnog louter om mijn verwondering met u te delen, eetlezer. Is die verbeterde smaak nu al dan niet slechts loos gequaak? Ik weet het op zijn vroegst morgen.

5 Comments:

  • At 9 februari 2011 17:28, Anonymous Novi O'Magum said…

    Ik gok erop dat er een nieuwe kartonsoort gebruikt wordt voor de verpakking. Het zal waarschijnlijk een zoeter karton zijn.

     
  • At 9 februari 2011 18:52, Blogger Calm_Pear said…

    Bij de buren kan het wel gewoon: http://www.quakeroats.be/nl/contact/

     
  • At 9 februari 2011 19:02, Blogger PaulO said…

    En verbeterde smaak kan niet. Dat is de mening van een individu, niet van een groep die ALLE klanten omvat.
    "Nu nog lekkerder!" ... mischien, maar het kan -voor mij- een achteruitgang zijn. Willen ze soms dat ik aan mijn eigen smaak ga twijfelen?

     
  • At 9 februari 2011 21:35, Blogger hannie said…

    Havermout smaakt al heerlijk (tenminste die van de EKO-winkelier) Koken met water en zout en als het gaar is een scheut melk (of room zoals de Schotten doen) erbij en evt iets zoets. Met water brandt het niet zo akelig aan. Het is me ook een raadsel hoe pure havermout ineens anders (wat zij beter noemen) kan smaken.

     
  • At 10 februari 2011 12:25, Anonymous RozeMarijn said…

    Probeer info@havermout.nl

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home