Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

25 februari 2011

Du pain, du vin, du... Gouda

Het is een leuk toeval: een persbericht over de allereerste Nederlandse wijnwinkel dat op je elektronische deurmat ploft net als je bezig bent je verhaal in elkaar te zetten voor een begeleide lunch volgende week waarbij je (deze primeur is voor u!) alleen Nederlandse wijn laat schenken.

Moet ik dus nog overtuigd worden van de kwaliteit van Nederlandse wijn? Je zou denken van niet. Hoewel over smaak niet te twisten valt*, is het in elk geval duidelijk dat de kwaliteit in de afgelopen jaren met sprongen vooruit is gegaan. Dat geldt tot mijn plezier ook voor de eerste rode wijnen die zich aarzelend laten zien en waar ik vorig jaar al eens een wat mij betreft bijzonder geslaagde kennismaking mee mocht hebben.

Hoe dan ook heeft de Nederlandse wijn nu zijn eigen welverdiende webwinkel gekregen. Het initiatief is afkomstig van marketeer en wijnliefhebber Joris van Zoelen, die in het persbericht al min of meer toegeeft dat het om een uit de hand gelopen hobby gaat. Daar is overigens niets mis mee: hobbyisten zijn over het algemeen gepassioneerd en worden in de eerste plaats gedreven door liefde voor het product, wat mij betreft de belangrijkste eigenschap voor iedereen die mij spijs of drank wil verkopen.

Op dit moment zijn op de vorige maand gestarte site denederlandsewijnwinkel.nl al zo'n 35 (overwegend witte) wijnen van eigen bodem te koop van diverse domeinen in Zeeland, Noord-Brabant, Limburg en Gelderland, een assortiment dat in de komende tijd nog uitgebreid zal worden. Aardig is de mogelijkheid om zelf een doos samen te laten stellen van zes verschillende wijnen--een mooie manier dus om kennis te maken met een weliswaar niet traditioneel maar wel heel mooi Nederlands product van trotse en gedreven productenten. Aanrader!

Overigens, die lunch in Kasteel Groeneveld in Baarn op zondag 6 maart a.s.? Daar zijn nog enkele plaatsen voor vrij. Reserveren kan hier.

* En dus niet "over smaak valt te twisten", zoals ik tot mijn ergernis steeds vaker hoor zeggen.

1 Comments:

  • At 25 februari 2011 16:53, Blogger PaulO said…

    En toch ... zijn er enkelen die mijn smaak betwisten. Omdat ik spruitjes lekker vindt, niet altijd de kontjes uit de witlof snij, een beetje citroenmayonaise door de appelmoes roer(*) etc...
    (*) alleen op mijn bord, dus.

    Maar goed, Nederlandse wijn. Doet me denken aan de aflevering van de BBC comedy "Chef!" waarbij dzez voor een wedstrijd werd uitgelachen omdat hij (in Frankrijk) bij een wijnhandelaar een Engelse rode wijn zocht ... Toen werd er (nog) smalend gelachen door de Franse handelaar. "English wine? Impossible !"

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home