Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

19 januari 2011

Niet gestampt

Heb ik u wel eens verteld dat ik een genetische mutatie ben? In mijn hele familie kan verder niemand zelfs maar een ei bakken. En daar in het land der blinden éénoog koning is, is het niet zo mal dat ik al jong de kooktaken overnam van mijn moeder, die heel andere talenten had dan koken en met groenten maar één ding wist te doen, koken in water, precies 20 minuten. Die standaard bereidingstijd van twintig minuten gold trouwens ook voor vlees en vis. Wel overzichtelijk natuurlijk.

Aanvankelijk deed ik het ook zo, want je moet ergens beginnen. Misschien komt het wel daardoor dat ik tegenwoordig vrijwel nooit meer groenten in water kook. Ik stoom ze, smoor ze in boter, wok ze, rooster ze in de oven en doe er van alles en nog wat mee en al die bereidingswijzen blijken smakelijker dan dat laffe gekook in water, waarmee je uiteindelijk gewoon smaak door de gootsteen spoelt. Alleen voor de gestampte pot, waar ik zelf ook op zijn tijd een liefhebber van ben, maak ik nog wel eens een uitzondering--en zelfs dan kook ik de aardappeltjes en andere ingrediënten liefst in bouillon, die ik vervolgens niet weggooi maar gebruik om een lekkere gebonden just mee te maken.

Soms moet je echter eens nadenken of je met zo'n typisch Hollands gerecht niet een andere kant uit kunt. En zo besloot ik van de week eens een hutspotvariant te maken volgens een heel andere bereidingswijze, één die heerlijke dingen doet met de textuur van de groenten en ook nog eens lekker het natuurlijke zoetje naar boven brengt: roosteren in de oven. Ik deed er een stukje procureur (varkensnek) bij, want als je de oven toch aan hebt staan, kan zo'n lekker stukje vlees in zijn gietijzeren braadpan mooi meeliften: een ideale omgeving voor suddervlees met bovendien veel minder risico van droogkoken en aanbranden. Natuurlijk moet het vlees langer in de oven dan de groenten, liefst een uurtje of drie op een temperatuur van rond de 125 graden. De laatste 75 minuten kan de temperatuur dan naar 150, wat een fijne temperatuur is voor het roosteren van de groenten.

Geroosterde hutspot

Nodig voor vier personen:

- 3 kleine grote of 4 grotere kleinere winterwortelen (dank Paul)
- 6 kleine uien (met ongeveer dezelfde dikte als de wortelen)
- 700 g kruimige aardappelen, ook van dezelfde dikte
- enkele takjes rozemarijn
- zout, olie (liefst arachide)

Verwarm de oven voor op 150 graden boven- en onderwarmte. Pel de uien, schrap de wortelen en boen de aardappelen schoon. Snijd alle groenten (dus inclusief de aardappelen die natuurlijk ook gewoon een knolgroente zijn) in plakken van ca 8 mm dikte. Leg onderin een ovenschaal takjes rozemarijn neer en schik er de gesneden groenten overheen. Besprenkel ze niet te zuinig met de olie en strooi er wat zout over. Laat het geheel vervolgens ca. vijf kwartier in de oven roosteren, zodat de groenten gaar zijn maar nog wel een beet hebben.

Schik voor het opdienen de groenten om en om dakpansgewijs op borden (de rozemarijn heeft zijn smaak afgegeven en mag weg) en serveer er het suddervlees bij waar ze de oven mee hebben gedeeld.

2 Comments:

  • At 19 januari 2011 18:48, Blogger PaulO said…

    eh ... 3 kleine of 4 grote wortelen? Misschien andersom (nee, niet 4 grote of 3 kleine, natuurlijk).
    Jeetje, procureur, da's lang geleden. Zondag heb ik de tijd, 'k ga eens met de slager hier praten over een procureur ...

     
  • At 23 januari 2011 17:23, Blogger PaulO said…

    Vandaag gemaakt: uien waren een beetje te droog voor mijn darm(restant) maar het vlees . heerlijk en zo zacht. Had in heteluchtoven (130 graden) 2,5 uur gedaan, kan iets langer voor D. (die niet zo van roze vlees houdt)
    Maar die procureur, die gaat hier vaker ter tafel komen !

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home