Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

17 januari 2011

Maandag (verdrietig & vleesloos)

Het is een dubbel bijzondere maandag vandaag. Allereerst is het vandaag Verdrietige Maandag, de droefste dag van het jaar. Dat is wetenschap en de media lusten er wel pap van maar wat blijkt? Het is gewoon een goedkope marketingtruc om ons vakanties aan te smeren. Iets soortgelijks schijnt te bestaan om ons 's zomers veel ijs te laten eten. Je kunt ook nergens meer van op aan.

En dan is het ook nog vleesloze maandag. Dat is overigens niet echt nieuw, maar het valt wel op dat de voorvechters van een vegetarische levensstijl deze specifieke maandag schijnen te hebben uitgekozen om hier eens extra op te hameren, vermoedelijk met het idee dat we nu nog enigszins in de goedevoornemensstand staan, op zichzelf natuurlijk niet dom geredeneerd.

Ik had er van alles over willen schrijven, allemaal dingen die ik vorige week zondag heb gezegd toen ik over dit onderwerp werd geïnterviewd en waarvan ik dacht dat u ze ook wel interessant zou vinden. Dat een vleesloze maandag een excuusdag is die weinig zal veranderen. Dat het weliswaar om allerlei redenen zinvol is minder vlees te eten, maar dat we vooral eens af moeten van het idee dat onze maaltijd eigenlijk zonder zo'n lapje vlees niet compleet is. Dat we nog een heleboel andere dingen moeten doen, zoals bijvoorbeeld de dieren die we slachten optimaal verwaarden en niet doen of er aan een koe alleen biefstuk zit en aan aan varken alleen een haas, ham en koteletjes. Dat het idioot is om te doen of een vleesvervanger per definitie een vleesvormig stukje onbestemds is dat meestal in een kunststof tray zit met een merkje erop en dat zo verschrikkelijk niet te hachelen is dat je blij bent als de de volgende dag weer je tanden kunt zetten in een flink stuk van the real thing.

Dat had ik u allemaal willen vertellen vandaag en toen dacht ik: heb ik dat niet al eens verteld? En verdomd, dat bleek zo te zijn. Alweer dik een jaar geleden en bijna krek zoals ik het hier opschreef. Daar moet ik toch voor uitkijken, voor dat soort tikken in mijn plaat.

Hoe dan ook ben ik op zondag 6 maart in Kasteel Groeneveld in Baarn voor een kleine lezing rond het thema Dier en Mens, in het kader van een serie georganiseerd door mijn gewaardeerde en zeer gerespecteerde collega Lizet Kruyff. Aan het evenement is een lunch gekoppeld die naar mijn aanwijzingen, aansluitend op wat ik bespreek, zal worden geserveerd. Misschien hebt u zin om te komen, dan spreken we elkaar ook eens op een andere manier. Ik zal er tegen die tijd nog wel eens aan herinneren.

Morgen ook iets waar ik het al geruime tijd geleden eens over heb gehad, en dat onlangs ineens weer onderwerp was van een persbericht. Ik ben mijn tijd soms te ver vooruit, dat is het gewoon. Gelukkig blijf ik er bescheiden onder.

0 Comments:

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home