Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

05 januari 2011

Ik leg het nog één keer uit

Natuurlijk heb ik dat vragenformulier van gisteren wel helemaal--zij het dus niet correct want ik paste niet in de hokjes--ingevuld en ook opgestuurd. Je wilt toch weten wat voor handige tips er daarna in je mailbox ploffen, aangepast aan je wens "gezondere producten te kiezen"--tenminste, dat vond het Voedingscentrum dat ik moet wensen. Ik hoefde niet lang te wachten.

"Het blijft lastig om gezonde keuzes te maken. Je wilt letten op het aantal calorieën dat je binnenkrijgt én op de voedingsstoffen in de producten die je kiest", begint het mailtje dat ik al na een paar minuten kreeg. Zou dat nou werken, zo'n clichéfestival? In elk geval krijg ik daarna de in eigentijdse taal gestelde raad: "Check daarom vaker het etiket". Waarom? Nou: "Sommige producten bevatten behalve gezonde stoffen als vitamines, mineralen en vezels ook ongezonde stoffen, zoals verzadigd vet en zout".

Goed, ik leg het nog één keer uit. Ten eerste kun je volgens mij niet veel gezonder eten dan door allerlei pakjes, zakjes en bakjes te laten liggen. Dan valt er meestal niet veel "etiket te checken". En ten tweede zijn verzadigd vet en zout niet ongezond. Sterker: ons lichaam heeft zout en mogelijk ook verzadigd vet nodig om te functioneren. Het wordt pas ongezond als je er te veel van eet, wat het gemeen heeft met vrijwel alle andere voedingsstoffen, en zeer zeker de ook hier weer eens opvallend weggelaten suiker. U weet wel, dat spul dat in al die goedverkopende tussendoortjessnoeperij en frisdrank zit, waar kinderen zich ongans aan eten en drinken en waar de voedingsindustrie graag aan wil blijven verdienen, dat spreekt.

Ongezonde voedingsstoffen bestaan niet, Voedingscentrum. Ongezonde eetpatronen wel. Kan dat misschien eens doordringen en vervolgens ook eens helder en éénduidig worden gecommuniceerd, in plaats van alleen maar te hameren op dat eeuwige vet en zout?

Sorry, lezer, maar hier kan ik me gewoon kwaad om maken. Morgen weer iets anders.

9 Comments:

  • At 5 januari 2011 18:05, Anonymous Amiek said…

    Ja maar het is communicatief zo makkelijk.....
    Zwart-wit, Goed-slecht, alles wat daar niet in past moet je uitleggen, is veel te ingewikkeld.

     
  • At 6 januari 2011 11:15, Blogger Sarah said…

    Ik heb deze test ook gedaan en krijg nu de hele tijd met mailtjes met 'nuttige'tips.
    Heel irritant, maar ik dacht laat ik één mailtje lezen voordat ik me weer afmeld voor deze mail. En wat zie ik onderaan de mail: je kunt je eigen tips insturen op dit e-mail adres tips@voedingscentrum.nl
    Laten we met zijn allen dit mail adres bombarderen met écht nuttige tips. En als we dat nou eens allemaal over hetzelfde onderwerp doen (bijv. de belachelijke hoeveelheden suiker in kant en klaar producten o.i.d.) misschien doen ze er dan iets mee?

     
  • At 6 januari 2011 11:16, Anonymous Aïda said…

    Een diepe buiging voor je stukje. Jammer dat de rest van Nederland nog niet zo ver is.

     
  • At 6 januari 2011 11:29, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Sarah, ik vind het een leuke suggestie. Wie doet mee?

     
  • At 6 januari 2011 12:58, Anonymous Nicoletta said…

    Suiker zit niet alleen in frisdrank en snacks maar in ONTZETTEND veel hartige produkten waar suiker HELEMAAL niet in hoort te zijn, van soepen tot vleeswaren. Ik vind suiker echt Enemy of the State Nr. 1, alleen de suikerlobby is zo groot dat ze er niets of weinig aan doen.
    En inderdaad, zout is verdomme nodig, het zit in ons lichaam en je proeft het als je je zweet likt. Bullshit om zout- en vetloos te gaan eten, het zijn allebei dingen die we echt nodig hebben. Geraffineerde suiker, in tegendeel, echt niet.
    Hier kan ik ook ontzettend boos om worden.

     
  • At 6 januari 2011 14:03, Blogger Sarah said…

    ik (uiteraard :))

     
  • At 6 januari 2011 14:07, Blogger Sarah said…

    @Nicoletta,
    Ik had gisteren trek in knäckebröd en heb uiteindelijk één soort kunnen vinden, een duits merk, waar géén suiker in zat. Wasa en Perfect (huismerk Digros/Bas/Dirk) maakten het echt bont met bijna een kwart suiker. Het is echt te idioot voor woorden.

     
  • At 6 januari 2011 15:16, Anonymous Jeroen said…

    ik doe ook mee...

     
  • At 10 januari 2011 14:37, Blogger Sarah said…

    Update: ik heb vandaag mijn mail gestuurd. Verder al iemand iets gestuurd?

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home