Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

06 januari 2011

Geit

Wij zijn in Nederland echt ontzettend dol op geitenkaas. Vooral bij vegetariërs is het heel populair. Maar voor geitenkaas is geitenmelk nodig, en geitenmelk krijg je alleen als er jonge geitjes geboren worden. En vervolgens moet er met die geitjes iets gedaan worden. Lees: ze moeten worden geslacht en opgegeten.
Maar dát doen we dan weer niet. Vroeger wel. Toen werd met name in de noordelijke provincies nog veel geit gegeten. Maar daar blieft men het niet meer. Dat hoeft niet meer, nu er welvaart voor iedereen is. Dan eet je geen "armenvlees" meer.

En dat is dus een probleem. Een probleem dat de Fransen en de Spanjaarden niet hebben, want daar is geitenvlees als traditie nooit weggeweest. Hetzelfde geldt trouwens voor andere delen van de wereld. Want geitenvlees is na kip wereldwijd het vlees dat het meest gegeten wordt. Ik schreef er van de zomer al eens over.

Ik had het er vanmiddag over met Ina en Peter van geitenboerderij Hansketien in Mantinge in Drente. Zij doen hun best om geitenvlees op de kaart te zetten. Daar zijn ze heel innovatief mee bezig, want de tijd dat boeren zich nog conservatisme konden veroorloven, ligt ver achter ons. Ik proefde vanmiddag een paar producten en besefte nog maar weer eens hoe onbekend toch altijd onbemind maakt. Zet wat van die worst die ik proefde in een hippe bodega of tapasbar voor de klanten neer en ze brullen om meer.

Ik kreeg van Ina en Peter ook een stuk geitenvlees mee, een schenkel van een iets oudere geit (we spreken dan van "chevon" in tegenstelling tot "capretto", wat vlees van een zuiggeitenlam is. Veel Nederlandse chefkoks hebben helaas geen idee wat je met dit vlees zou kunnen doen, eenvoudig omdat het op de opleiding niet aan bod komt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er, hoewel ik dikwijks geit gegeten heb, ook nog nooit mee gewerkt heb. Maar daar gaat dit weekend dus verandering in komen. Wat heb ik toch een leuk vak.

9 Comments:

  • At 6 januari 2011 19:00, Anonymous jonneke krans said…

    een geit heeft van huis uit meer smaak dan lam, vind ik. toen ik nog een open haard had roosterde ik daar regelmatig geitenkoteletjes in: heerlijk!
    en sateh gambin (dus sateh van geitenvlees) is de lekkerste die ik ken.

     
  • At 6 januari 2011 19:04, Anonymous Robert Jan van Houten said…

    ...sateh kambing, Jonneke.

     
  • At 6 januari 2011 19:10, Anonymous Angelika said…

    Heb het ooit in Griekenland ook gegeten, lekker hoor.
    Voor mij hoeft het niet perse in een restaurant, maar wel graag bij de slager in de buurt te koop.

     
  • At 6 januari 2011 19:48, Anonymous jonneke krans said…

    die dus, robert jan :-)
    het vervelende is dat je in nederlandse restaurants sateh kambing kunt bestellen wat je wil, maar je krijgt meestal tóch lamsvlees. niet dat ik iets tegen lam heb, maar bij sateh prefereer ik beslist geit.

     
  • At 6 januari 2011 19:55, Anonymous Anoniem said…

    bokjes hebben nauwelijks tot geen waarde dus een geitenkaas etende vegetariër eet indirect toch vlees! ben je dan nog vegetariër?

     
  • At 7 januari 2011 08:22, Anonymous Novi O'Magum said…

    Zo lang je geen vlees of vis eet, ben je vegetarier volgens de definitie. Dat je door aankoop geitenkaas indirect zorgt voor diersterfte is een ander verhaal. Stel dat de chauffeur die mijn prei bij de groenteman bezorgt onderweg een vogel doodrijdt, ben ik dan ook geen vegetarier meer?

    Maar het is wel een heikel punt, natuurlijk! Zo vraag ik me ook nog altijd af wat er met de haantjes gebeurt die in de (biologische) eierenindustrie worden geboren... Worden die allemaal opgegeten?

     
  • At 7 januari 2011 08:28, Blogger Lizah said…

    Een geitenkaasetende vegetariër eet niet indirect vlees. Het klopt wel dat je indirect de vleesproductie steunt. Om die reden is het eigenlijk net zo 'goed' om gewoon heel weinig vlees te eten als om vegetariër te zijn.
    Mijn moeder haalt haar geitenvlees altijd bij de Islamitische supermarkt. (Daar gaat ze sowieso vaker heen sinds ik het boekje 'wat koop ik bij de Turk' voor haar heb gekocht. )

     
  • At 7 januari 2011 11:24, Blogger Richelle said…

    Ik woon in Andalucia en hoewel geit eten hier heel gewoon is, heb je het dan vooral over 'chivo', jonge geit tot een maand of 3 oud en meestal in stukjes gehakt in een enorme plas olie met knoflook gaargemaakt.
    Dat wij onze geiten pas met een maand of 10 tot 12 oogsten en dat daar verrukkelijk vlees vanaf komt, daar worden wij toch echt raar op aangekeken. Maar ja, men gelooft ook dat je perse alle jongens-biggen moet castreren om te voorkomen dat het vlees een berige smaak krijgt, terwijl wij van mening zijn dat de manier van slachten daar een veel grotere invloed op heeft. En worst hebben wij ook gemaakt van geitenvlees, gemengd met wat vet spek van een varken, super lekker!
    En ik zou echt niet weten wat ik lekkerder vind: een Iberico-varkenshaas of een geitenhaas, zeker als die lekker een nachtje in een gekruide yoghurtmarinade heeft gelegen...

     
  • At 9 januari 2011 12:21, Anonymous Anoniem said…

    @ Novi O'Magum: volgens mij gaan die haantjes direct de hakselaar in.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home