Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

13 januari 2011

Gehaktdeflatie

Het leverde me een aantal ongelovige reacties op, mijn bericht van eergisteren over de prijs van gehakt bij Albert Heijn anno 1982 vergeleken met nu. Schaalvergroting en structurele besparingen goed en wel, maar dat geldt niet alleen voor de vleessector. Dat het verschil zó klein zou zijn, had echter vrijwel niemand verwacht. Gelukkig is het ook niet waar. Het prijsverschil bedraagt in feite geen 8 cent, maar € 2,41.

Kijk, dat klinkt al iets normaler, nietwaar? Behalve dat het de prijs van nú is die naar beneden moet worden bijgesteld, niet die van 1982. AH gehakt blijkt op dit moment in de bonusaanbieding namelijk niet € 4,98 per kilo te kosten, maar € 2,49. Dat is dus net iets meer dan de helft van de reclameprijs van 1982.

Ik wou wel dat ik u kon zeggen dat ik het opzettelijk zo had opgezet, maar dat is helaas niet zo. ik had me vergist--of eigenlijk kon ik gewoon niet geloven dat een kilo gemalen koe voor zo'n prijs van de hand zou gaan. Ik bekeek de nogal dubbelzinnige prijsaanduiding één, twee en zelfs drie keer en besloot toen dat de prijs per pond zo laag uitkwam doordat je er een tweede pond gratis bij kreeg. Maar zo is het niet. De prijs is inderdaad zo laag, en dan krijg je er gratis nog een tweede pond bij, zodat je voor je € 2,49 inderdaad een heel kilo hebt. Ik ben het vanmorgen in de lokale AH gaan verifiëren.

Gelukkig heeft AH ook rundergehakt van de variant Puur & Eerlijk. Die wordt voor een iets normalere prijs verkocht. Hoe normaal? Nou, € 4,98 per kilo. Acht cent duurder dan de reclameprijs van 1982 dus.

Surrealistisch.

2 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home