Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

31 januari 2011

Culinaire vrijbuiterij

U hebt misschien niets met Twitter. Ik ook niet, een goed jaar geleden. Maar als dat niet veranderd was, had ik heel wat gemist. Improvisatiediners, lunches, de undergroundboerenmarkt en andere "twevenementen" zoals de bijvoorbeeld afgelopen zaterdag de WinterBBQ in Park Sonsbeek in Arnhem.

De namiddag was al flink koud en de avond was alleen voor de bikkels of degenen die, zoals ik, motorhandschoenen hebben die tot -30 het gevoel in de vingers weten te houden. Het lijkt totaal bezopen om dan te gaan barbecuen en toch was het een warm bad met allemaal mensen die van heerlijk en eerlijk eten houden. @CasaForesta had paddenstoelenworst bij zich alsook een heel Achterhoeks landvarken dat aan het spit ging, @EdsKitchen stond achter een ketel heerlijke Lapse zalmchowder, @Desemenzo had brood meegenomen dat ervoor zorgt dat je in geen zes maanden meer die gebakken stopverf uit de super aanraakt en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het was bijzonder, en maar één van de vele uitingen van culinaire anarchie die dank zij Twitter hun beslag krijgen, buiten alle reguliere kanalen om.

Neem nu aanstaande woensdag. Dan ga ik bijvoorbeeld op een ultra-geheime locatie genieten van een "underground rijsttafel", waarbij alle deelnemers niet alleen aanschuiven, maar ook een handje toesteken in de keuken. Ik verheug me er nu al op.

Nee, twitteren is wel iets anders dan "goedemorgen zojuist opgestaan ff zien wat ik nu is zal doen", zoals ik geruime tijd ten onrechte verondersteld heb. Ja, dat soort puberale nietszeggerij is er natuurlijk ook wel, maar daar hoef je niets van te zien. Volg de juiste mensen en een wereld gaat voor je open. Een wereld waar het, als je wilt, erg lekker eten is.

O, die soep was heerlijk en hij blijkt ook verbazend makkelijk: Ed was zo vriendelijk het recept online te zetten. Ik zou zeggen, smakelijk. En doe Ed de groeten van @Eetschrijver.

5 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home