Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

04 januari 2011

Abnormaal

Eerste stapjes zijn altijd moeilijk. Daar kom ik achter als ik kennis maak met het eigen Nieuwjaarsinitiatief van het Voedingscentrum. Het Voedingscentrum gaat mij het Nieuwe Eten bijbrengen. Nee, niet met meelwormen, maar met een bewustmakingsprogramma. Dat wil ik best. Helaas: ik loop al meteen vast. Want ik ben kennelijk abnormaal.

Om Nieuw te kunnen leren Eten, ontkom ik er namelijk niet aan om tussen mijn maaltijden minstens een aantal tussendoortjes te nuttigen. En dat doe ik dus niet. Tussendoortjes zijn een uitvinding van de voedingsindustrie die graag extra omzet wil boeken door ons de hele dag door bij te voeren met allerlei impulsvoer. Laat u vooral niet wijsmaken dat ze erbij horen.

Ook verder gaat het af en toe lekker kort door de bocht. Gevarieerd eten mag bijvoorbeeld niet in je vleeskeuze: je moet ofwel mager spul als kipfilet of vegetarische vleesvervangers eten, ofwel zaken als kip met vel en magere knakworst, ofwel vette vleesjes als slavinken, speklapjes en liefst twee keer worst. Wie uit al deze zaken voortdurend een gevarieerde keuze maakt, is ook alweer af.

Het wordt vervolgens een eentonig verhaal. Wie zowel volkorenbrood als cornflakes eet is de sigaar, wie volvette en magere kazen combineert mag niet meer meedoen, wie volle melk en karnemelk afwisselt is te ingewikkeld, wie geen favoriete maaltijd heeft kan het schudden tenzij hij het meest gesteld is op tussendoortjes. Nee, dat wordt niks met mij.

Wie het geluk heeft tot één van de standaard ongezonde eettypes te behoren die de deskundigen van het Voedingscentrum voor ogen stonden, kan aan het einde van het verhaal hulp krijgen om gezonder te gaan eten. Eén van de tips is "Ik ga gevarieerder eten". Nou ja, wat heet gevarieerd: niets dan magere zuivel, louter halvarine, uitsluitend mager vlees en vleesvervangers, alleen vette vis. Maar wel lekker veel gevarieerde groenten en fruit, die variatie godlof dan nog wel. Overigens: als je geen van de voorgeprogrammeerde goede voornemens aankruist maar alleen algemene tips wil, kan het Voedingscentrum je ook niet helpen: "Verplicht veld Tips niet ingevuld!", piept het dan in paniek.

Nee, ik vermoed dat het Voedingscentrum na de kant-en-klaarmaaltijd, die eenheidsworst uit pakjes, bakjes en zakjes, ook graag de kant-en-klaareter zou invoeren. Waarbij variatie vooral bestaat uit tamelijk veel meer van hetzelfde.

Mag ik passen?

4 Comments:

  • At 4 januari 2011 11:47, Blogger Christel said…

    Zorgelijk dat zoiets zich een Voedingscentrum mag noemen.

     
  • At 4 januari 2011 19:14, Blogger GnrJuul said…

    Het is inderdaad zorgwekkend wat in deze post naar boven komt.
    Ik ben er in ieder geval achter dat ik ook abnormaal ben. Maar kun je abnormaal zijn als volgens deze post half nederland dat waarschijnk is?

     
  • At 4 januari 2011 21:56, Anonymous Janneke said…

    Heb al vaker mijn twijfels gehad bij het Voedingscentrum, maar nu dus opnieuw. Wel grappig dat ik bij rijst en pasta opeens wel volkoren/zilvervlies mag afwisselen met wit. Terwijl dat juist het enige is dat ik altijd volkoren eet :)
    En verder eet ik ook echt te gevarieerd voor het Voedingscentrum. Vreemd dat ik me daar zo goed bij voel :)

     
  • At 5 januari 2011 16:50, Anonymous Anoniem said…

    Haha, ik ben ook raar volgens hen. Ik krijg als advies kleinere porties snoep en tussendoortjes te eten. Terwijl ik net heb aangegeven dat ik die helemaal niet eet! Ze gaan er bij de test al standaard van uit dat mensen niet goed eten en ook niet zelf kunnen denken.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home