Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

06 december 2010

Wereldkookboek!

Soms hep een nadeel inderdaad ze voordeel. Vorige week had ik nog danig het land dat mijn planning in het honderd liep zodat ik Home Made niet vrijdag had besproken zoals ik bedoeld had, en dat het er ook in het weekend niet van kwam. En vandaag weet ik dat ik weliswaar te laat ben voor Sinterklaas, maar dat ik ook kan uitpakken met een primeur: Home Made wordt vertaald in het Engels en zal volgend jaar verschijnen in zo ongeveer elk Engelstalig land.

Zoiets gebeurt bepaald niet met elk Nederlands kookboek en zelfs niet met een kleine minderheid. Maar verwonderd ben ik ook niet, want dit Nederlandse Kookboek van het Jaar heeft me, in de tijd dat ik het in huis heb, elke keer dat ik het in mijn handen nam buitengewoon vrolijk weten te maken. Gewoon omdat het zo'n aanstekelijk kookboek is, dat zichtbaar met zoveel enthousiasme is geschreven en dat enthousiasme zo goed weet over te brengen.

Dat komt niet alleen door de recepten, handleidingen en andere teksten en zelfs niet alleen maar door de bijzonder leuke vormgeving (ook al een talent van auteur Yvette van Boven zelf) of door de prachtige fotografie van haar partner Oof Verschuren. Het geeft je allemaal goede zin en dat is bepaald op zich al een reden om dit kookboek spoorslags aan te schaffen, zelfs al kook je er nooit wat uit. Zelfs het occasionele kleine schoonheidsfoutje is leuk. Waar in andere kookboeken gewoon een ingrediënt wordt vergeten zodat je halverwege ineens een onbekende hoeveelheid spinazie nodig blijkt te hebben die je niet in huis hebt, staat hier op blz. 240 een recept voor, zoals het er in Yvettes grappige "home made" letter staat, "kommerrondjes gevuld met gerookte vis". Terwijl uit het recept niets kommervols blijkt.

Wel even opletten: dit is geen boek voor beginnende kokers. Niet overal worden alle recepten van begin tot einde voor je uitgespeld. Als je Yvettes "Rotolo met rivierkreeft, wilde spinazie & rozemarijn-beurre blanc" gaat maken, wordt je in de ingrediëntenlijst verteld dat je "wat semolina" nodig hebt en even verderop dat je voor de pasta alle ingrediënten tot een stevige bal moet kneden. Inderdaad: geen hoeveelheid, geen kneedtijd. Natuurlijk, iedereen met een beetje routine ziet en voelt hoeveel en hoe lang. Maar Henk en Ingrid die tot nu toe alles uit zakjes, pakjes en bakjes hebben gedaan, kunnen beter een iets minder ambitieus boek aanschaffen.

Maar dat geldt voor u en mij niet. Wij kunnen niet wachten om dingen te maken als "Ontzettend lekkere salade van eendenborst & rode rijst", "Mosselen zoals Horas ze maakt" (ik ken Horas niet, maar ben nu al dol op hem) of een "Dronken avocadosoepshotje". En ook zijn wij ontzettend blij met fotohandleidingen zoals die voor het maken van gnocchi (15 foto's) of bouillon (12 foto's). Om nog maar te zwijgen van de serie basisrecepten voor die laatste. Ik zweer u: bij het lezen kunt u de soep ruiken. Niet bijna ruiken, maar helemáál ruiken. Zo'n kookboek is dit.

O, en dan vergeet ik nog u te vertellen dat Yvette u leert vrijwel zonder kneden het lekkerste brood te bakken dat u ooit geproefd hebt, in twee minuten een rookoventje te bouwen van aluminiumfolie, ijs te maken zonder ijsmachine en kaas te maken van ingrediënten die iedereen met een beetje keuken in huis heeft.

Nou, weet u wat? U hebt vast vanavond wel trek in iets lekkers en Yvette vindt het vast wel goed als ik u het geheim verklap van die heerlijke abrikozentapenade, fris en simpel en toch warm als een weerzien met oude vrienden:

- 250 g gedroogde abrikozen, geweld
- 2 takjes rozemarijn
- 1 teentje knoflook
- sap van 1/2 citroen
- ca. 100 ml olijfolie
- peper uit de molen en zout

Maal alle ingrediënten in een keukenmachine fijn. Voeg zo nodig nog wat extra olie toe. U kunt de tapenade een tijdje in de koelkast bewaren. Zorg wel dat de tapenade altijd onder een klein laagje olie ligt. Lekker op een toastje: zo, of met kaas of rauwe ham.

Ja, ze gaan nog lekker eten in de Angelsaksische wereld volgend jaar. Net zo lekker als wij hier nu al. Als u tenminste dit boek in huis hebt. Zo nee: nú doen. De tweede druk is net verschenen.

Bestellen bij bol.com (Eetschrijven ontvangt een kleine commissie):


Home Made
Yvette van Boven, fotografie Oof Verschuren
Uitgeverij Fontaine
432 blz.
Adviesprijs 34,95
NUR 440 / ISBN 978 90 5956 351 3

Bij bol.com te bestellen via de link op http://www.eetschrijven.nl/, waarvoor dank!

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home