Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

29 december 2010

Proteïnen

Even iets heel anders, zo midden tussen de feestdagen, want ik zie met belangstelling en plezier dat het Nieuwe Eten naderbij komt. Dit bakje nam ik onlangs mee uit grootsuper Sligro. Het bevat gevriesdroogde meelwormen: ook voor mij een novum. En nee, geproefd heb ik nog niet.

Desondanks vind ik het opvallend dat proteïnen uit insecten kennelijk al normaal genoeg worden gevonden om ze aan te bieden in wat toch rustig de semi-mainstream mag worden genoemd. Al zijn meelwormen natuurlijk strikt genomen geen insecten, maar slechts larven--namelijk die van de meeltor.

Je vraagt je af waarom eigenlijk meelwormen. Volgens een handelaar in dierenvoeding die ik ernaar vroeg zijn ze als voedsel voor salamanders, leguanen, bidsprinkhanen en vissen niet geschikt. Te weinig proteïnen en te veel vet, wist hij. Waarom dan toch de meelworm als voorhoede voor het Nieuwe Eten? Vermoedelijk om geen andere reden dan dat hij er niet zo eng uitziet.

Hoe hij smaakt, vertel ik u volgende week. Eerst oliebollen.

7 Comments:

  • At 29 december 2010 18:54, Blogger Joost said…

    Volgens mij vooral, omdat meelwormen gemakkelijk te kweken zijn. Trouwens, ook larven zijn insecten, net zoals baby's mensen zijn.

    Joost Reus

     
  • At 29 december 2010 20:22, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Volgens mij betekent insect zespotige, en is een larf net zo min een insect als een ei een vogel is. Maar daarover kun je uiteraard lang filosoferen. :-)

     
  • At 30 december 2010 10:10, Blogger Dionne said…

    Haha, ik heb net vanmorgen je log van een jaar geleden er weer even bijgepakt om te zien wat er nog ontbrak in de keukenkastjes. Staat nu op de boodschappenlijst: kaneel, citroenen en krenten, de rest had ik nog. Morgen weer bakken en smullen. Fijne jaarwisseling!

     
  • At 30 december 2010 14:37, Anonymous d@rkknight said…

    Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

     
  • At 30 december 2010 15:08, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Deze reactie is verwijderd door de auteur.

     
  • At 1 januari 2011 10:23, Anonymous Novi O'Magum said…

    Als meelwormen het nieuwe eten zijn, blijf ik nog wel even oud eten. Het is allemaal psychologisch natuurlijk, maar toch vind ik 't een vies idee (en als vegetariër "mag" ik sowieso geen wormen eten, dus dat maakt de keuze voor wormvrij eten ook al gemakkelijker).

    Een smakelijk 2011!

     
  • At 15 april 2011 20:02, Anonymous Anoniem said…

    Insecten is een verzamelnaam waaronder je veel aantreft. Zijderupsen hebben bv. specifieke voedingseisen en willen schoon zitten om te overleven (al krijgen ook zij ersatzvoer in de handel). Ze zijn redelijk voedzaam, wel vrij duur.
    Met minder moeilijke soorten kan er veel misgaan in kweek. Ze krijgen voet dat eiwitrijk, goedkoop, niet voedzaam is. Vismeel, steurkorrels, kippenvoer etc. Dat komt niet overeen met wat ze in de natuur eten, en dat merk je aan de voedingswaarde (zoals bij andere beesten). In het wild eten ze veelzijdiger. Kweekbeesten eten geeft je zelf dus ook een eenzijdiger voedingspatroon. Krekels zitten bovendien meestal met velen in te kleine kweekruimte, waardoor ze vaak kannibalistisch worden. De kweek gebeurt vaak niet erg hygienisch.
    Hoe ze doodgaan maakt dan ook nog wat uit.

    Je kan natuurlijk zelf gaan jagen. Dat lijkt nog de veiligste optie...

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home