Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

07 december 2010

A-politiek incorrect

Kijk, boerenkool met worst. Krijgt u al trek? Nou, ik ook niet. En dat is niet omdat ik niet van boerenkool met worst houd, maar omdat ik er dol op ben. Ik heb het gisteren nog gemaakt. Het zag er niet helemaal uit zoals het bovenstaande.

Bovenstaande stond boven een lofzang op kant-en-klare maaltijden van Rosanne Hertzberger die in de NRC stond afgelopen zaterdag (hier het intro, hier de tekst van het artikel). Inderdaad: precies dezelfde zaterdag die door collega Karin Luiten was uitgeroepen tot Nationale Anti-Pakjesavond. Zijzelf was dan ook, niet direct tot mijn verrassing, tamelijk not amused.

De verrassing kwam uit andere hoeken. Sylvia Witteman noemde het verhaal vandaag in de Volkskrant "moedig" en al op de dag van publicatie hadden diverse mensen, waaronder Dick Veerman van het onvolprezen foodlog (een virtueel oord waar het twee jaar geleden nog heette dat je vooral niet te veel uit zakjes en pakjes moest eten), het over een "verfrissend verhaal" dat eindelijk eens tegen de mainstream in durfde te gaan. Vanuit het Voedingscentrum--très étonnés de se trouver ensemble--hoorde ik het zelfs een must-read noemen.

Ik denk dat dat begrip mainstream even aan een definitie toe is. Ja, het is waar dat de culi-schrijvers in de media over het algemeen neerkijken op voorverpakt voedsel. Ook kookprogramma's op tv vinden het niet helemaal done, al waken zij er ook wel weer voor de sponsors niet te veel voor het hoofd te stoten. Maar is dat de mainstream? Volgens mij zijn dat de mensen in de AH, die ik toch echt in overgrote meerderheid hun wagentje vol zie stapelen met pakjes, zakjes en bakjes vol prefab-elementen waaruit de maaltijd wordt gemonteerd. Wat mij betreft was het enige "verfrissende" van het verhaal dan ook dat het voor de verandering eens niet in de advertentiepagina's, maar in het redactionele gedeelte van het dagblad stond.

Eén ding moet je Hertzberger meegeven: zij schaamt zich er niet voor dat ze niet kan koken. Ze is er trots op. Ik vind dat je echt moet durven toegeven dat je een uur nodig hebt om een hoeveelheid geschilde aardappelen te verwerken tot aardappelpuree (en trouwens ook om toe te geven dat je met vijf keer behangselplak puree uit een zakje te eten de vijf uur hebt gewonnen nodig om dat stukje te schrijven--ik zou zeggen dat er in beide vaardigheden forse ruimte is voor verbetering).

Is eten uit zakjes, pakjes en bakjes vooruitgang? Ongetwijfeld, zeker vanuit technologisch oogpunt. Waarom zou je het klaarmaken van je maaltijden niet laten uitbesteden? Tja, waarom zou je niet hetzelfde doen als het gaat om het voortbrengen van je nageslacht? Niet elke technologische vooruitgang betekent een verbetering in de beleving.

Er zijn meer dan voldoende redenen te bedenken waarom je zelf je eten zou klaarmaken, zelfs als je daar geen buitengewoon plezier in schept. Ten eerste is het lang niet zo moeilijk en tijdrovend als wel eens wordt gesuggereerd. Ten tweede scheelt het fors in de kosten, want voor het voorkoken en prakken van uw piepers mag u flink in de buidel tasten. Ten derde weet je gewoon wat je eet. Ja, het is waar dat E300 gewoon citroenzuur is (wat overigens nog niet hetzelfde is als citroensap, mevrouw Hertzenberg), maar het is ook waar dat er behalve E300 nog een hele waslijst andere ingrediënten in voorgekookt spul zitten. Allemaal ongetwijfeld buitengewoon nuttig om het spul bewaarbaar te maken en het er nog een beetje appetijtelijk te laten uitzien, maar dat zijn bijvoorbeeld dan weer twee dingen die helemaal niet nodig zijn als u zelf met verse ingrediënten aan de slag gaat. De kans is ook levensgroot dat u aanzienlijk minder zout binnen krijgt. En dan heb ik het nog niet eens over uitwassen als voorverpakte broccolisoep die blijkens de ingrediëntendeclaratie 0,9% (!) broccoli blijkt te bevatten.

Een verfrissend verhaal? Het zou me wat. In 2008 verscheen een gidsje waarin 114 kant-en-klare maaltijden werden geproefd door een panel met onder meer bovengenoemde Dick Veerman. De uitslag? 3 producten kregen het stempel "goed", 45 waren "matig" en liefst 89 "konden zo in de kliko". Zou dat allemaal zo snel en zo ingrijpend veranderd zijn? Ik geloof er niks van. Wel leven we inmiddels in een tijd waarin de meeste mensen als de dood zijn om voor "politiek correct" te worden versleten. A-politiek incorrect zijn is veel veiliger. Dan heet je "moedig".

13 Comments:

  • At 7 december 2010 17:48, Blogger Lizet Kruyff said…

    Indertijd was ik bij die proeverij, georganiseerd door Bouillon! Het was een treurige vertoning. Met plaatsvervangende schaamte proefde ik van de ongelofelijk smerige maaltijden. Gelukkig in zeer goed gezelschap. Mooi verhaal dus GJ, ben het zo met je eens!

     
  • At 7 december 2010 17:53, OpenID Kees said…

    Boerenkool is vooral lekker omdat je het zo simpel zelf kunt bereiden. Eergisteren nog gedaan en dan is het helemaal niet erg om er twee dagen mee te doen. IK vind wel dat er een stukje rookworst bij moet. Van de scharrelslager. De grove, met van die kleine stukjes vet spek die je zo wegzuigt.

     
  • At 7 december 2010 18:12, Anonymous elisabeth said…

    Ha en juist vandaag heb ik twitter gesteld dat niet veel mensen meer kunnen koken. Hoe moeilijk is het om zelf je aardappelen te schillen en koken. Daarop kreeg ik de reacties terug, dat schillen een probleem is met carpaal tunnelsyndroom, oké een plausibel excuus. Een andere zei dat hij vanuit gemakzucht geschilde aardappelen kocht. Heb hem overtuigd om dat maar niet meer te doen. Want terwijl de aardappelen schilt, breng je het water aan de kook. Heb hem overtuigd om ongeschilde aardappelen te kopen. Hij vroeg waarom het gezonder was, want dat had ik gezegd. Mijn antwoord was simpelweg, omdat op geschilde aardappelen zooi zit om ze mooi te houden en te bewaren. Sorry voor mijn ongenuanceerdheid, maar ik ben een beetje dol op een shockeffect.

    Elisabeth

     
  • At 7 december 2010 20:21, Anonymous Novi O'Magum said…

    Ik ga toch weer voor het pragmatisme: ik kook volledig zelf op dagen dat ik er tijd voor en zin in heb, maak gebruik van voorgeschilde aardappelen als ik wat minder tijd en zin heb, en maak eten uit een pakje als er echt geen motivatie of tijd is. Natuurlijk ben ik het ermee eens dat optie 1 de beste is, maar soms liggen de prioriteiten nou eenmaal elders...

     
  • At 7 december 2010 22:07, Blogger Inge said…

    Helaas merk ik, ook in mijn omgeving, dat mensen die zelf koken steeds minder voorkomen. Ik vind het zo veel lekkerder om zelf te koken! Ook onze meiden zijn opgegroeid zonder babyvoedsel!! Gewoon vers bereid voedsel! Veel lekkerder! En hoeveel meer tijd kost het nou eigenlijk? De tijd die het me kost weegt niet op tegen de zo veel smakelijkere maaltijd!

     
  • At 8 december 2010 08:14, Blogger Wouter said…

    Ik ben erg benieuwd hoe het zit met de energie/milieufootprint van voorverpakte maaltijden vergeleken met home made.

    Als je echt alles meeneemt (vervoer, verpakking, bedrukking, reclame, koeling) ben ik bang dat alleen dat al reden genoeg is om niet uit een pakje te eten.

     
  • At 8 december 2010 09:17, Anonymous Marsepein said…

    Toen ik het artikel zaterdag las, dacht ik als eerste dat er dus een verschil zit tussen jezelf voeden en jezelf verwennen. Er zijn blijkbaar zat mensen die een maaltijd alleen gebruiken om zichzelf te voeden, ipv er ook nog plezier aan te beleven. tja... Ik zou er zelf een beetje treurig van worden.

     
  • At 8 december 2010 12:59, Anonymous Michiel said…

    Wellicht is Rosanne Hertzberger familie (dochter?) van Simone Hertzberger, die weleens in de Allerhande staat als hoofd kwaliteit van Albert Heijn.

    http://nl.linkedin.com/pub/simone-hertzberger/11/625/b32

    Volgens facebook lijken er familiebanden te zijn.

    Als het zo is had ze dat wel even mogen melden.

     
  • At 8 december 2010 15:06, Anonymous Rob said…

    Hoofd Kwaliteit bij Albert Heijn?

    Waarschijnlijk is ze met langdurig verlof...

     
  • At 8 december 2010 22:21, Blogger Wouter de Heij said…

    Natuurlijk zijn een hoop pakjes en K&K producten niet lekker. Mijn stelling is dat het wel KAN. Enfin, om maar wat olie op het vuur te gooien: de dagelijkse portie groente en fruit uit een pil :-)

    http://wdeheij.blogspot.com/2010/12/dagelijkse-behoefte-groente-en-fruit.html

     
  • At 9 december 2010 01:48, Anonymous Bertus said…

    Wouter, waarom hebben we dan eigenlijk smaakpa(pillen)?
    En een gebit natuurlijk.
    Een snel broccoliesoepje. 8 dl.volle melk---2 groentebouillonblokjes. 250 gram voorgesneden (door appie of door jezelf) broccolieroosjes.
    Breng de melk met de bouillonblokjes aan de kook en de er dan de broccolie bij. Tien minten laten ruttel en dan de staafmixer erdoor. Lekker soepje.

     
  • At 26 augustus 2011 10:32, Blogger Rosanne Hertzberger said…

    Het is een beetje laat maar ik zie ineens een foutje in dit blog. E300 noem ik in het artikel volgens mij citroensap, en jij verbetert met dat het citroenzuur is, maar E300 is ascorbaat oftewel vitamine C, en daar zit de citroen vol van. Het is één van de sterkste natuurlijke anti-oxidanten.

    Het is al een hele tijd "uit"trouwens om met Vitamine C te adverteren, het is nu aantrekkelijker om "bevat anti-oxidanten" erop te zetten.

     
  • At 26 augustus 2011 13:00, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Rosanne, je hebt gelijk. Citroenzuur (C6H8O7)is E330, terwijl E300 ascorbinezuur is (C6H8O6). Ik haal die twee altijd door elkaar.

    Overigens blijft het een feit dat citroensap maar voor een miniem deel uit ascorbinezuur bestaat (53 mg per 100 g). Het blijft me dus wel wat ver gaan om die twee gewoon maar op één hoop te gooien.

    Wellicht ten overvloede: ik meen wel duidelijk te hebben gemaakt dat ik noch tegen citroensap, noch tegen citroen- of ascorbinezuur op zichzelf bezwaar heb. Ik ben dus niet één van die fanaten die roepen dat je van alle E-nummers doohoohood gaat.

    Maar goed, daar ging het dus allemaal niet in hoofdzaak over...

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home