Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

28 december 2010

Omgekocht!

Een goede eetschrijver is onkreukbaar. Ik kon gelukkig op de avond van 24 december trots zeggen dat ik ook dit jaar weer niet één douceurtje had aangenomen. Ik had er overigens ook niet één aangeboden gekregen, maar dat mag de pret niet drukken. Mensen denken vaak dat wij ons altijd laten fêteren. Mooi niet dus.

Hoe dan ook was mijn reputatie intact en zo hoort dat ook, want dat is een kapitaal dat je niet te grabbel mag gooien. Des te erger is het dat één moment van onachtzaamheid me op 1e Kersdag de das omdeed.

Op die avond waren wij buitenshuis gaan eten in een voortreffelijk restaurant waarvan ik de naam, om reden die u aanstonds duidelijk zullen worden, nu maar even niet zal noemen. De avond tevoren had ik onder meer risotto opgediend, waarbij ik ontdekte dat ik niet één ui of sjalot meer in huis had--dat is typisch zo'n ingrediënt waarvan er altijd méér dan genoeg is. Tot het ineens op is. Hoe dan ook had ik daarmee een hard hoofd in mijn truffeljus, die deel uit zou maken van mijn zelfgekookte diner de dag daarna.

In het restaurant kreeg ik een briljante inval. Tegen de ober zei ik: "Ik weet niet wat het raarste is dat een gast u ooit gevraagd heeft, maar ik ga een gooi doen". Vervolgens vroeg ik hem of de keuken misschien twee sjalotten kon missen. Dat kon. Witte en zwarte brigade vonden het zelfs erg grappig en ik eigenlijk ook wel.

Pas thuisgekomen realiseerde ik me wat ik had gedaan. Maar de truffeljus was wél lekker. Dat dan weer wel, gelukkig.

3 Comments:

  • At 28 december 2010 20:01, Anonymous Marsepein said…

    Je weet dat de supermarkten tegenwoordig gewoon open zijn met kerst? In ieder geval op tweede kerstdag...
    Vroeger had je daar fijne stress van: je op de dag voor kerst om 5 voor 5 afvragen of je echt wel alles in huis had voor het kerstdiner. Ik vind het eigenlijk een beetje zonde dat dat er niet meer is.

     
  • At 29 december 2010 00:40, Blogger hannie said…

    Mooie oplossing als je niet in de buurt van de C1000 in Amsterdam-Noord woont, die waarachtig zelfs eerste kerstdag open was. Zelf ontdekte ik op 24 december om zes uur dat ik vergeten was vanille-ijs te kopen. Daar was gemakkelijk wat aan te doen geweest, maar ik werd even later helemaal blij omdat ik het nu maar zelf moest maken. Ik had toch teveel slagroom in huis. En het was lekker en voortaan maak ik het dus zelf.

     
  • At 31 december 2010 14:10, Anonymous Yvon said…

    Heel brutaal ;-) Bijna hetzelfde euvel hier: nog 1 zielig teentje knoflook. A. langs 4 buren en niemand die het in huis had. Kan nog steeds niet geloven dat zoiets obligaats gewoon op was. (En dat 4 huizen het nooit in huis hebben?!)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home