Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

24 december 2010

Intussen in Huize Eetschrijver...

Natuurlijk luiden de kerstklokken overal, dus ook in Huize Eetschrijver. Hoewel ik dit jaar karig was met mijn kerstrecepten, kreeg ik te horen dat ik daar volgend jaar best weer wat meer aan mag doen. En omdat ik draai wat u vraagt--binnen zekere grenzen--ga ik daar dit jaar al mee aan de slag.

Vanavond doen we het betrekkelijk simpel, omdat we eerst nog iets sociaals doen met onze buurtvereniging. Voor daarna zet ik een salade van avocado en rucola met dille en een dressing van limoen op tafel, gevolgd door een risotto met cantharellen en truffel. Als basis voor mijn dessert heb ik de allerlaatste (diepgevroren) Korona's van de helaas met de aardbeienteelt gestopte Jan Robben*, waarmee ik ijs en een mousse maak.

Op Eerste Kerstdag eet ik elders, zodat mijn viergangenmenu dit jaar op Tweede Kerstdag gepland staat. Zoals eigenlijk elk jaar heeft het een thema en deze keer is dat "Hollands met een twist". Het menu (allemaal dingen die ik nog nooit eerder heb gekookt) ziet er als volgt uit:

- Romige soep van pompoen en pastinaak met kervel
- Langzaam gegaard buikspek "en croûte de sel" met huisgerookte rode biet
- In ganzenvet gesmoorde boerenkool met Rozeval-aardappels en truffeljus, met huisgerookte worst van Iberico-varken
- Soufflé van broodpudding met saus van Drambuie

Een andere traditie van het huis is dat ik nog maar het vaagste idee heb van hoe al deze dingen in elkaar gaan worden gezet. Vooral de soufflé is natuurlijk tamelijk bizar en menig professional heeft me voor gek verklaard, wat alleen maar bijdraagt tot mijn vasthoudendheid. Als u 'm volgend jaar hier niet tegenkomt, was het niks...

Nog even dit: ik zou het--welke schrijver is er tenslotte niet ijdel?--best leuk vinden om dit jaar nog één keer af te sluiten als "beste foodblog". Daarvoor komt Eetschrijven nog enkele stemmen tekort. Als u wilt, mag u even op de knop drukken in de rechter kolom (als u 'm niet ziet, moet u even naar de hoofdpagina). En als u niet wilt: even goede vrienden. Ik wens alle eetlezers, zowel de stemmende als de niet-stemmende, even fijne en ook smakelijke kerstdagen toe.

* Over Jan Robben gesproken: ik weet toevallig dat die op Tweede Kerstdag iets gaat aankondigen over zijn toekomstplannen met aardbeien. Ik weet trouwens--omdat ik er wat over mee mocht denken--ook al wat die plannen zijn en dat ze mij bijzonder leuk en spannend lijken, al mag ik u de details vandaag nog niet vertellen. Reken er echter maar vast op dat u er hier meteen na kerst alles over leest!

6 Comments:

  • At 24 december 2010 16:32, Anonymous Paul van der Hart said…

    Allereerst natuurlijk fijne, en vooral smakelijke feestdagen.

    En aansluitend op kenelijke kritieken: ja, het mag best wat positiever. Wat meer aandacht voor wat er wél goed gaat en leuk is, en wat minder gemopper op de clubjes en instellinge die het niet goed doen. Ik wéét nu zo langzamerhand wel dat het voedingscentrum een verkapte matelorganisatie is van de k&k-mafia, en dat Albert Heijn de vermaledijde duivel van de magnetronmaaltijd is.

    Als je schrijft over wat wél goed gaat, en wat wél leuk is in de food-sector, dan is het een leuke webstek. Dán stem ik je ook wel op in de vaart der volkeren.

    Maar, hoe terecht ook, het gemopper maakt af en toe dat ik me afvraag wat ik hier nog zoek.

     
  • At 24 december 2010 16:34, Anonymous Paul van der Hart said…

    Sorry voor de typo´s. Mijn keyboard is verkouden.

     
  • At 25 december 2010 09:34, Anonymous Ilona said…

    Nou, van mij hoeft het niet positiever. Ik vind dat het geforceerd zoeken naar een balans tussen positieve en negatieve blogposts onzin is: als er veel te zeuren is, is er veel te zeuren. Prima.
    Het scheelt daarbij wel dat ik erg van Eetschrijvers zure stukjes hou. :)

     
  • At 27 december 2010 00:12, Anonymous Ambrosio said…

    Aardbeien en frambozen zijn not done, maar avocado mag wel? Komt dat nu ook niet van ver of uit gestookte kassen? En is de rucola dan ook niet kasgegroeid?

    Moet de Iberico ook niet van ver komen?

    Wat mag nu wel en wat mag nu niet?

     
  • At 28 december 2010 12:42, Anonymous Visser said…

    markttechnisch slaat het werkelijk helemaal nergens op. Veel bla bla, niet over nagedacht. Van der Valk niveau

     
  • At 28 december 2010 15:28, Anonymous Yvon said…

    Gestemd. Meen je dat echt, elke schrijver is ijdel? Niet mee eens.

    En iets anders: je schrijft 'wat u vraagt'. Ik ben erg benieuwd wat je van het verdere verloop van Masterchef - en de winnares - vindt. Volgt daar eventueel-misschien-wellicht nog een stukje over?

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home