Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

05 november 2010

Vrouwen en bier

Mail van collega Michiel. Hij stuitte op een stukje waarin wanhopige biermarketeers zich afvragen hoe ze meer vrouwen aan het bierdrinken kunnen krijgen. Het laat vooral zien dat ook marketeers niet vies zijn van een stereotiepje of twee: vrouwen drinken geen bier omdat het niet in mooie flesjes zit en omdat ze door het lurken aan zoete likeurtjes (!) een betere smaak hebben ontwikkeld. Jawel!

Maar goed: beter bier brouwen en het bottelen in parfumflesjes, en 't is gebakken. Dat bier echter een uitgesproken mannelijk imago heeft, valt natuurlijk niet te ontkennen. En dat is niet het enige wat eraan schort. Michiel vraagt zich ook (overigens geheel terecht) af hoe het eigenlijk komt dat bier zich bij de gemiddelde culi niet in buitengewoon veel belangstelling mag verheugen en kennelijk voor het zwakzinnige neefje doorgaat. Het lijkt menigmaal of flessenwater qua smaak nog interessanter wordt gevonden, hoewel dat natuurlijk het toppunt van geaffecteerdheid is.

Nu is de reputatie van bier natuurlijk bijna één op één te vergelijken met die van hamburgers. Beide begrippen staan in principe voor een smakelijk product met een boeiende diversiteit, die echter helemaal overschaduwd wordt doordat een handvol giganten de markt overspoelt met
ersatzgedrochten die vooral niet te veel en, waar onvermijdelijk, dan toch zo veel mogelijk dezelfde smaak moeten hebben. Als de hele bierwereld uit the likes of Brouwerij 't IJ, de Anchor Steam Brewery of de Abdij van Westvleteren zou bestaan, zou er heel anders over bier gedacht worden. Door mij ook trouwens, want hoewel ik doorsneepils één van de saaiste drankjes ter wereld vind, mag ik mij graag op tijd en stond te goed doen aan een biertje afkomstig uit een abdij of microbrouwerij. Een goede hamburger wil er bij mij op zijn tijd ook best in (gisteren nog vroeg een eetlezer mij of ik zelf eigenlijk wel eens een Big Mac had geproefd en zelfs op die vraag is het antwoord ja. Die 19e augustus 1982 zal ik niet licht vergeten).

Overigens moeten die wijsneuzige marketeers maar eens in Duitsland gaan kijken. Daar hebben ze bij Karlsberg (niet te verwarren met Carlsberg) al een buitengewoon functionele oplossing bedacht. En nog gezond ook. Wat wil een vrouw nog meer?

4 Comments:

  • At 5 november 2010 om 16:39, Blogger Lizet Kruyff said…

    Ach, Pleegzuster Bloedwijn heeft een zusje gekregen :-).

     
  • At 5 november 2010 om 16:40, Blogger Anja said…

    Een echte lady drinkt geen bier. In wat voor leuk flesje het dan ook zit en hoeveel antioxiflavonoweetikveels ze er dan aan toevoegen. Simpel. En dan nu een glaasje Chardonnay, graag.

     
  • At 5 november 2010 om 21:49, Anonymous Marsepein said…

    Een lady drinkt inderdaad geen pils, een mooi speciaal-biertje zou misschien kunnen, maar dan altijd uit een glas. Het lekkerste bier is trouwens het Belgische Hommelbier uit Poperinge.
    Dat bier van Karlsberg zit overigens in een ontzettend kek flesje, hoor!

     
  • At 7 november 2010 om 23:53, Blogger hannie said…

    Deze vrouw lust graag een biertje. Maar dan wel een lekker biertje. Dat kan ook een lekkere pils zijn, maar is natuurlijk veel meer moois. Ik denk dat de gedachte dat bier zou dik maken bij veel vrouwen een belangrijke rol speelt. Maar die zoete drankjes doen dat nog veel meer, natuurlijk. En inderdaad zijn alle reklames op mannen gericht. Je ziet nooit eens een vrouw zeggen, Zo, nu eerst een Bavaria, als ze de kinderen in bed heeft gelegd. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het aan de flesjes ligt.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home