Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

04 november 2010

Niet happig

In San Francisco is het McDonald's Happy Meal binnenkort verboden. De combi van kleffe hap, gesuikerd drankje en speeltje is één van de slachtoffers van nieuwe wetgeving die het weggeven van op kinderen gerichte cadeautjes bij ongezond voedsel verbiedt.

Nodeloos te melden dat Ronalds baas not amused is. "Het speelgoed bij de kindermaaltijd is onderdeel van een mooie gezinservaring bij McDonald's", aldus een tranentrekkende verklaring van de fastfoodgigant.

De reacties lijken wisselend, ook hier in Nederland. Hoewel menigeen het een prima zet vindt van de lokale autoriteiten, zijn er ook veel mensen die dit het toppunt van betutteling noemen en vinden dat de ouders over dit soort dingen behoren te gaan.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er, toen ik het bericht las, nog niet helemaal uit was--voor beide standpunten vond ik iets te zeggen. Maar vanmiddag was ik in een supermarkt waar ik getuige was van een tafereeltje dat mij sindsdien op het netvlies brandt. Een moeder kwam binnen met een meisje van hooguit zeven. Aan haar was vermoedelijk een bepaalde snoeperij beloofd, want ze sprintte recht naar een snoepschap. Helaas bleek het gewenste daar kennelijk niet te vinden, waarop het schattige kind zich verontwaardigd omdraaide en door de hele super brulde: "Fuk, mama! Mama!! Fuk!! Fuk!!". Mama kwam snel aanhollen en gaf het kind, in plaats van een fors standje (meppen schijnt op zo'n moment niet meer te mogen), een volslagen onwijs aantal alternatieve zoetwaren om de verontwaardiging de kop in te drukken.

Ineens, eetlezer, was ik één en al lof voor de vroede vaderen van San Francisco. Soms geven dingen plotseling zóveel duidelijkheid.

5 Comments:

  • At 4 november 2010 18:19, Anonymous ulrik said…

    Sorry hoor. Voor mij is het walgelijke betutteling. Een overheid die speelgoed bij fastfood in de ban doet. Het is erg Big Brother.

     
  • At 4 november 2010 18:49, Blogger Calm_Pear said…

    Deze reactie is verwijderd door de auteur.

     
  • At 4 november 2010 20:33, Anonymous Marsepein said…

    Lijkt mij dat die actie niet gaat werken, want het is onderdeel van een veel groter probleem, nl dat veel mensen zeer regelmatig (lees: wekelijks)bij de Mac zitten. En het gaat dan echt niet alleen om dat speeltje. De ouders gaan ook maar wat graag. Als we die hele wansmaak nou eens kunnen uitroeien...?

     
  • At 4 november 2010 21:20, Anonymous bertus said…

    Natuurlijk mag je niet meppen, dan gaan die kinderen nog harder brullen en er is bijna niets zo erg dan een brullend kind in een supermarkt.
    Zo'n speeltje verbieden bij een Mac menu vind ik halfslachtig; verbiedt het dan helemaal, maar dat gevecht win je nooit, de overheid ook niet. Het zal toch bij de opvoeding moeten gebeuren en zo komen we weer terug bij 'Fuk mama, fuck.' Een hopeloze zaak.

     
  • At 5 november 2010 11:47, Blogger Lia said…

    Je stukje bracht een glimlach rond mijn lippen, maar erg is het natuurlijk wel dat een kind zo reageert en dat een ouder daar zo op reageert. Ik kan me voorstellen dat je dan denkt dat die ouders het opvoeden ook niet echt in de vingers hebben -ik ben zelf ook niet Moeder van het Jaar- en dat het verbieden van zo'n speeltje dan werkt.

    Maar ik blijf het symboolpolitiek vinden. Ouders moeten nog steeds paal en perk kunnen stellen aan het snoepgedrag van hun kinderen; afgaande op jouw verhaal zou je dan eigenlijk ook beter al het snoepgoed uit de supermarkt kunnen weren. En zo lang men Liga koeken nog steeds mag aanprijzen met 'iets lekkers en iets goeds' vrees ik dat het verbieden van een speeltje bij voeding die tenminste herkenbaar ongezond is, ook weinig uit zal halen.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home