Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

29 november 2010

Lekkerder in het weekend

Eet ik elke dag een zorgzaam gekookte maaltijd? Ik wou dat ik u naar waarheid kon zeggen dat dat zo is. Maar de waarheid is dat, hoewel ik nauwelijks tot niet uit pakjes, bakjes en zakjes eet, wel eens uit tijdnood de gang maak naar de afhaalchinees, een pizzakoerier laat komen of eenvoudig een boterhammetje smeer. Niets menselijks is mij vreemd. En hoewel ik regelmatig fulmineer tegen prefab-voedsel, kan ik me voorstellen dat tweeverdieners met kinderen nog wel vaker compromissen moeten sluiten.

Dat realisme spreekt ook uit het het boek van Onno Kleyn en Loethe Olthuis, 52 Weekendmenu's. Het idee is dat mensen die door de week overwegend de snelle hap op tafel zetten, juist daarom in het weekend wat fantasievoller willen koken. Kleyn en Olthuis hebben daartoe al geruime tijd een vaste rubriek in het zaterdagse Volkskrantmagazine. De inhoud daarvan maakt de bulk uit van dit boek.

Maar de auteurs bekennen meteen dat ze een dubbele agenda hebben. Ze hopen ook met wat door het boek vespreide informatie wat bewustzijn te kweken. Over hoe te koken en hoe te kopen, zeg maar, want "braaf een receptje koken is suf" en het is niet de bedoeling dat je als lezer een gerecht van het menu afvoert omdat je, pak 'm beet, geen peterselie in huis hebt.

Eerlijk gezegd maakt dat laatste agendadeel de tekstpagina's tussen de receptrubrieken door zo mogelijk nog interessanter dan de recepten. Heel overzichtelijk komen hier rubrieksgewijs wetenswaardigheden voorbij die je gewoon eens lekker van begin tot eind moet lezen, vooral omdat ze zo goed kloppen. Hier word je als hobbykok echt wijzer van. Hooguit zou ik erbij aantekenen dat er bijvoorbeeld ook nog andere keukenmachines zijn dan de Magimix, maar misschien spreekt dat vanzelf.

De recepten zelf zijn inspirerend, mede door de aantrekkelijke illustrartiesvan Deborah van der Schaaf die ook de genoemde rubriek al met prentjes verluchtte. De recepten zijn ingedeeld per seizoen, zodat je ook inzicht krijgt in wat er wanneer op zijn best is. Eigenlijk is het daarmee meteen enigszins onbegrijpelijk dat de auteurs dit concept soms net zo makkelijk weer loslaten, door in de winter een sorbet van rood fruit op het menu te zetten waarin diepvriesfruit wordt verwerkt--wat mij betreft een onnodige uitglijder, want er is echt in elk seizoen meer dan genoeg seizoenseigen lekkers te krijgen. Enfin, het blijft bij een incident en in zekere zin is het functioneel, want het is waar dat je van diepvriesfruit makkelijk ijs kunt maken en dat je natuurlijk inderdaad wel gek zou zijn om in augustus diepvriesframbozen te kopen. Koken, het blijft een spagaat.

In elk geval zijn de recepten lekker, uitstekend maakbaar en origineel. Zelfs klassiekers krijgen een twist, zoals bijvoorbeeld de "gedemonteerde" boerenkool met parmezaankrullen en bloedworst--om maar eens iets te noemen waarin ik spontaan trek kreeg.

Bestellen bij bol.com (Eetschrijven ontvangt een kleine commissie):


52 Weekendmenu's
Onno Kleyn en Loethe Olthuis
Uitgeverij Nieuw Amsterdam
256 blz.
Adviesprijs 22,50
NUR 440 / ISBN 978-90-468-0706-4

Bij bol.com te bestellen via de link op http://www.eetschrijven.nl/ (waarvoor dank!)

Dit is de eerste dag van de traditionele Eetschrijven cadeauboekenweek.

Labels:

1 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home