Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

13 oktober 2010

Vrijdag preidag

Nee, niet elke vrijdag, maar aanstaande vrijdag wel. Sinds 2007 is ons land namelijk in het trotse bezit van een echte landelijke preidag, uiteraard een initiatief van o.a. LTO. Er is van alles te beleven, maar helaas vooral voor de professional. De consument is zo te zien nog een brug te ver. Jammer natuurlijk, want waar het ook allemaal moge beginnen, het eindigt toch allemaal op uw en mijn bord. Als je dat vergeet moet je ook niet klagen dat Nederland "de prei kwijt is".

Gelukkig zijn er ook nog mensen die de consument niet vergeten. Zo wordt er op de onvolprezen elektronische kwebbelkast Twitter een preireceptenwedstrijd georganiseerd, waarbij uw eetschrijver één van de juryleden is. Dat is trouwens terecht, want persoonlijk vind ik prei erg lekker, uiteraard mits goed bereid.

Prei lekker klaarmaken? Dan krijgt u vandaag van mij twee tips. De eerste betreft het wassen: snijd de prei, met de worteltjes er nog aan, in de lengte doormidden. Daarna krijgt u hem onder stromend water prachtig schoon door laagje voor laagje weg te trekken en er het zand tussenuit te spoelen. Pas dan snijdt u hem verder.

En dan het bereiden. Mijn grootmoeder en moeder kookten prei in water en dat wordt ook anno 2010 deze groente nog vaak aangedaan. Niet doen! Prei wordt het lekkerst als u hem stooft in vetstof, bijvoorbeeld op heel laag vuur met deksel op de pan een minuutje of tien in wat boter (nee, geen margarine, maar dat weet u onderhand wel van mij). Resultaat is een verrukkelijk zachte groente waar alle smaak in geconcentreerd is.

Wat zei u? Mijn eigen favoriete recept met prei? Daar hoef ik niet lang over na te denken. Dat is dit.

3 Comments:

  • At 14 oktober 2010 om 12:58, Anonymous Anoniem said…

    Lijkt me een lekkere soep hoor, maar bij een preirecept verwacht ik dat het hoofdingrediënt prei is. Toch?
    Groet,
    Joke

     
  • At 14 oktober 2010 om 15:10, Anonymous Yvon said…

    Van 1 prei in het recept stond ik ook al even te kijken. Gister sloeg er geloof ik wat paniek toe bij Topchef en een prei-opdracht. Gebruik het zelf vnl. in soep, maar dit recept noteerde ik eens van mijn moeder. Toen vond ik het lekker, maar al jaren niet gegeten:
    1 kilo prei in stukken bakken in olijfolie; 1 pak gezeefde tomaten, 1 tl tijm, 1 el honing toevoegen, 15 min stoven en bestrooien met sesamzaad.

     
  • At 14 oktober 2010 om 16:05, Anonymous kim said…

    Ik maak mijn prei altijd in een anti-aanbakpan. Ik doe het als volgt: eerst snij ik mn prei in ringetjes. Erna bak ik deze in échte boter om middelmatig vuurtje. Ik doe er ook een half groentenbouillonblokje bij (echt heel lekker!) en doe er een klein scheutje melk bij. Even laten koken en dan op laag vuur gaar laten worden, maar met natuurlijk nog een beetje 'bite'! Kruiden met flink veel zwarte peper uit de molen, maar opletten met zou want het bouillonblokje bevat al redelijk veel zout! That's it. Ik vind het alleszins overheerlijk en heel simpel!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home