Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

18 oktober 2010

Undergroundboerenbuit


Gisteren was ik dus even "boer". Ik had zowaar een standje ingericht op de tweede Undergroundboerenmarkt, die omhuld met veel mysterie--zoveel zelfs dat ik, hoewel ik het adres toegespeeld had gekregen, nog bijna verdwaalde--in Amsterdam werd gehouden. Voor mijn bijdrage had ik twee volle dagen in de keuken gestaan, maar het was de moeite waard. Niet zozeer vanwege de omzet, want voor het geld hoef je het echt niet te doen. Veel leuker was de ruilhandel. Ik schuimde met mijn frambozenmeringues en Louisiana Style knoflookmayonaise de kraampjes af en bemachtigde zo allerlei verrukkelijks. Mijn geliefde G., die beter kan fotograferen dan ik, maakte deze impressie. Jaloersmakend, nietwaar? Daarmee wil ik maar even zeggen dat de afwezigen gisteren groot ongelijk hadden.

Maar wel even dit: zo'n markt als gisteren in Amsterdam op bescheiden schaal werd neergezet, was nog niet eens zo heel lang geleden een doodnormaal fenomeen. Jij had aardappelen, je buurman had melk. Dat ruilde je met elkaar en buren die niets te ruilen hadden, kochten rechtstreeks aan de boerderij of op een lokale boerenmarkt. Daar kwam geen grootindustrieel en geen supermarkt tussen. Mensen uit die tijd wisten donders goed zelf kwaliteit te herkennen en zouden een artikel dat hermetisch verpakt was hebben gewantrouwd als de pest. Stel je voor: iets kopen dat je niet kon zien en ruiken. Dat deed alleen gekke Henkie.

Maar ergens moet een wissel verkeerd hebben gestaan, want op de één of andere manier is het nu omgekeerd. De gekke Henkies zijn de norm geworden: zij vertrouwen blindelings een club grootindustriëlen die al hun voedsel voor hen heeft geüniformiseerd en uitermate hygiënisch verpakt. Ze maken er de dienst mee uit, want ze hebben een machtsmiddel van formaat: het fiat van de Voedsel- en Warenautoriteit. Dat enkele feit--je zult er niet ziek van worden, maar of het ook iets positiefs voor je lijf doet en of het ook nog een beetje smaakt is van geheel ondergeschikt belang--vinden we met ons allen zó belangrijk dat het zelfs inmiddels spijkerhard verboden is om artikelen te verkopen die niet onder toezicht van deze instantie staan. En dat is dan weer de reden dat zo'n undergroundboerenmarkt, waar spulletjes te koop zijn die over de gehele linie van een veel betere intrinsieke kwaliteit zijn dan het aanbod in uw buurtsuper waar aan alle kanten op ingrediënten is beknibbeld, behoedzaam onder de radar moet vliegen. Godgeklaagd is het.

Ik ben hier des te bozer om omdat ik helemaal geen zin heb om boos te zijn. Ik heb namelijk gisteren een fantastische middag gehad en kan niet wachten op de volgende editie. Intussen smul ik van al die heerlijkheden die zonder veiligheidsgarantie--let wel: de eerste koper met buikpijn heeft zich in twee edities nog niet gemeld--maar mét heel veel liefde en respect zijn vervaardigd. En wil ik, tot slot van dit stukje, even een speciale eervolle vermelding geven voor een kwartet verbijsterende truffels waarvoor ik alleen al naar Amsterdam zou zijn getreind, gisteren. Zie en begrijp!

3 Comments:

  • At 18 oktober 2010 om 15:51, Blogger OrangeFarmhouse said…

    ziet er lekker uit! gezien de oogst was het erg succesvol, leuk. Waar zijn de foto's van je hemelse meringues? heb je recept van het weekend ook gemaakt, en ondanks het feit dat ik ze al jaren bak, is dit "the best meringue recipe ever"! Dank daar voor...

     
  • At 18 oktober 2010 om 16:14, Blogger Chantal Ariens said…

    oooh het was echt zooo leuk, gisteren heerlijke gerookte kipsalade met de aangeschafte chutney en sinaasappelpompoenmarmelade gemaakt! hmm
    Carrotcake en Oerkoekjes zijn al op ;-(
    En ja, supermarkten zijn een noodzakelijk kwaad maar als ik elke week naar een dergelijke markt kon gaan dan wist ik het wel!
    Volgende keer sta ik er zelf ook!!!

     
  • At 18 oktober 2010 om 19:50, Anonymous Richelle said…

    Ik heb niet vaak heimwee naar Nederland, maar als ik dit zo lees...alleen al voor het kijken en proeven! Ik zou graag mijn eigen eco-broodbaksels ruilen voor ander lekkers!
    Groeten vanuit Andalucia.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home