Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

27 oktober 2010

Goedmakertje


Als u hier gisteren voor niets was: sorry, driewerf sorry. Ik heb geen enkel excuus, ik was gewoon vergeten hier voor u een stukje neer te zetten. Het was me tot nu toe nog nooit gebeurt gebeurd en ik zal ernstig mijn best doen er geen gewoonte van te maken.

Ik heb natuurlijk wel wat goed te maken en dus krijgt u vandaag iets lekkers van mij: preimousse. Ik heb dit gerecht gisteren bedacht omdat ik collega Karin te eten kreeg en wij vonden het allebei erg lekker, met een mooie krachtige preismaak. Zelf serveerde ik de mousse met een crème die ik gemaakt had van een reductie van parmaham (ik had immers dat bot) met wat krachtige zelfgetrokken groentenbouillon en gemonteerd met boter (en verder gegarneerd met bladpeterselie en bieslook), maar niet iedereen heeft op elk moment zo'n bot in huis. Karin suggereerde dat het ook wel lekker zou zijn met krokante spekjes en dat lijkt mij eerlijk gezegd ook. Veel plezier!

Preimousse

Nodig voor 4 personen:

- 2 flinke preien
- 1 dl + 2 eetlepels goede witte wijn, droog uiteraard
- 50 g boter
- 1,5 dl room
- 3 blaadjes witte gelatine
- zout, peper

Leg de blaadjes gelatine in een grote kom koud water te weken. Snijd de preien overlangs doormidden en spoel ze laagje voor laagje schoon onder de kraan (dit is de beste manier om prei schoon te maken) en snijd ze daarna in fijne halve ringetjes, maar gebruik alleen het witte deel (van het groen, mits goed schoongemaakt, kunt in in elk geval nog een mooie bouillon trekken). Weeg ca. 350 g preiwit af. Verhit de boter op halfhoog vuur in een gietijzeren pan en laat hierin de prei een minuut of twee zweten. Draai het vuur laag, doe het deksel op de pan en laat de groente nog tien minuten heel zacht stoven. Kook in een ander pannetje 1 dl wijn tot ca. eenderde in. Doe de gestoofde prei met de ingekookte wijn in de beker van een staafmixer en pureer. Laat geheel afkoelen.

Klop de room stijf. Breng in een pannetje twee eetlepels witte wijn aan de kook, los er van het vuur af de goed uitgeknepen vellen gelatine in op en roer dit mengsel door het preimengsel.

Doe het preimengsel over in een kom en schep er voorzichtig de geklopte room door. Dek de kom af en laat hem in de koelkast in ca. 4 uur opstijven.

4 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home