Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

08 september 2010

Voor de Bühne

Geweldig nieuws: de geliefde Mars is gezonder geworden. In plaats van palmolie wordt er in de receptuur van Neerlands populairste candybar nu zonnebloemolie gebruikt. Ja, dat klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. De fabrikant heeft liefst 10 miljoen dollar moeten schuiven ten bate van de gezondheid van 's werelds Marslievende volkje. Maar voor al dat geld héb je ook wat: elke Marsreep bevat nu liefst één gram minder van het Enge Verzadigde Vet. Ja, fluit u maar even.

Ik zou nu natuurlijk op mijn schoolmeestersstoel plaats kunnen nemen en u voor kunnen rekenen van hoeveel kubieke centimeter kaas deze EVV-vermindering het equivalent is en vervolgens de gemiddelde hoeveelheid geconsumeerde Marsrepen kunnen afzetten tegen de gemiddelde hoeveelheid gegeten kaas, maar daarmee zal ik uw intelligentie maar niet beledigen. U ziet ook zó wel dat deze ingrijpende wijziging die de Marsmannetjes ten bate van uw gezondheid hebben doorgevoerd te lachwekkend is voor woorden en natuurlijk--zoals eigenlijk altijd--hoofdzakelijk voor de Bühne is.

Zelf eet ik overigens nooit Mars, want ik vind het ronduit vies. De laatste keer dat ik proefde, verwachtte ik elk moment met een luide knap het glazuur van mijn tanden te voelen springen, zó totaal oneetbaar mierzoet vond ik het goedje.

En daar zit 'm nu de kneep: elke Marsreep à 51 gram bevat liefst 39 gram pure suiker: ruim driekwart van het totaalgewicht. Neem een keukenweegschaal, meet 39 gram suiker af en kijk eens hoeveel u met elke Mars binnenkrijgt: de haren rijzen je te berge.

Wat ik maar wil zeggen: er zou aanzienlijk meer gezondheidswinst te boeken zijn door de hoeveelheid suiker met, pak 'm beet, 25% te verminderen. Waarom dat niet gebeurt? Om twee redenen: ten eerste omdat suiker één van de allergoedkoopste ingrediënten is die je in een voedingsproduct kunt verwerken, en ten tweede omdat je met vermindering van de hoeveelheid suiker helaas nog altijd veel minder scoort dan met vermindering van de hoeveelheid vet. Met suiker zijn we, volkomen ten onrechte, namelijk nog nooit in overheidscampagnes bang gemaakt.

6 Comments:

  • At 8 september 2010 om 17:32, Blogger Christel said…

    En als ze de chocola ook nog naar chocola zouden laten smaken...

     
  • At 8 september 2010 om 17:37, Blogger Patrick said…

    Nou moet wel gezegd dat de hoeveelheid zuiker op zich niet per se de reden voor afknappend glazuur hoeft te zijn. In iedre geval niet bij mensen die, volgens welingelichte bronnen, toch al elke week bij de tandarts verblijven...

     
  • At 8 september 2010 om 17:38, Blogger Patrick said…

    Mijn mond krimpt er blijkkbaar zo van zamen dat ik de Z van Zuiker niet meer kan schrijven.

     
  • At 9 september 2010 om 00:10, Anonymous Yvon said…

    Wel negatief dit hoor. Welke marseter gaat nu een keukenweegschaal erbij pakken of is uberhaupt geïnteresseerd in het suikergehalte. Mierzoet is het, ik was meer van de snickers, maar ook die zijn tig keer zoeter dan ik me herinnerde. Maar nou en, in al die jaren zijn er heel wat bars gesneuveld. Mars niet. Vind ik wel mooi.

     
  • At 9 september 2010 om 12:45, Blogger Christel said…

    Ik vind het eerder kritisch dan negatief. Wat mij betreft een goede zaak.
    Zo begrijp ik ook niets van die logo's die ons vertellen dat bepaalde producten beter zijn. Waar ik vervolgens niets van geloof maar waarschijnlijk een heleboel mensen wel 'omdat het erop staat'.

     
  • At 10 augustus 2011 om 02:23, Blogger Blue Fairy said…

    Maar je eet toch een Mars omdat je zin hebt in een suikerbom? Dan is het verlagen van het suikergehalte compleet zinloos. Wat moet er dan in? Zoetstoffen? Ik ben het nu al beu dat er overal al zoetstof ingegooid wordt. En verder is het toch de omgekeerde wereld om een ongezond product (een mars kun je eigenlijk niet bepaald een -voedings-middel noemen....) "gezonder" te maken. En dan? Dan kun je er meer van eten? Doe mij nog maar een bakje aardbeien...

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home