Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

14 september 2010

Uitzonderingen als dagelijkse kost: kassa!

Voedingsgiganten verkopen graag suiker. Logisch: suiker is goedkoop, goedkoper kan bijna niet. Reden genoeg om er veel van te willen verkopen. Maar willen is één ding, kunnen een tweede. Want de consument is weliswaar het bangst voor vet, ergens weet hij toch ook wel dat je niet te gek veel suiker moet eten.

Voor de producenten is dat natuurlijk niet zo best. Het mag dan voor de volksgezondheid een goede zaak zijn als Nederlanders allerlei versnaperingen beschouwen als iets voor af en toe, voor de winst-en verliesrekening is die situatie aanzienlijk minder gezond. Daar moet iets op gevonden worden.

Gelukkig worden we daar als voedingsgigant een handje mee geholpen. Mits je in je ijstaart, je frisdrank of je koekje een percentje of wat minder suiker doet dan er in vergelijkbare suikerbommen zit, mag je er een labeltje op plakken dat de consument het idee geeft dat hij een verantwoorde keuze doet. Daarbij moet de consument natuurlijk wel beseffen dat een dergelijk labeltje alleen maar vertelt dat zo'n snoeperij een iets minder slechte keuze is dan een andere snoeperij. Maar dat zeggen we hem liefst niet te hard. We laten hem liever denken dat zo'n labeltje betekent "dit is gezond". Nee, dat stáát er niet. Maar toen het labeltje een paar jaar geleden werd geïntroduceerd, gebeurde dat wel met de slogan "gezonder kiezen doe je zó".

Maar nu is er dus iets grappigs gebeurd. De betreffende slogan is geruisloos afgevoerd nadat het Voedingscentrum en de Stichting "Ik Kies Bewust" een paar keer met de mond vol tanden hadden gestaan nadat ze in interviews hadden verklaard dat er bewust "Bewust" was gebruikt en niet "Gezond" en vervolgens door journaille dat niet had zitten slapen met genoemde slogan werden geconfronteerd. Het is dat de tekst uit de persmededeling nog hier en daar online terug te vinden is, anders zou je denken dat de zeperd nooit had plaatsgevonden. De huidige communicatie zingt een fors aantal toontjes later en sinds een paar weken wordt er zelfs heel defensief gedaan over die taart waar je zogenaamd elke dag terug voor zou willen komen.

Tja, en dan is er nog die koek van de afbeelding. Die mag dat "Ik Kies Bewust" logo helemaal niet voeren, omdat hij geen zier "verantwoorder" is dan andere soortgelijke producten. Dat weerhoudt de producent er niet van om in überirritante spotjes vrolijk te verklaren dat er elke dag naar gehapt mag worden. En zelfs nog wat gratuite educatieve adviezen te geven, waarin ouders wordt geadviseerd kinderen vooral niet te veel naar zoutjes, vette snacks of snoep te laten grijpen.

Van wie dat happen precies mag? Dat wordt er dus niet bij gezegd. Maar kijken we even naar de voedingswaarde van deze happige koek, dan zien we dat hij keihard voor liefst eenderde uit pure suiker bestaat. Dat maakt het wat mij betreft volkomen duidelijk: elke dag happen naar Peijnenburg mag vooral van de boekhouder. Dat u 't maar weet.

2 Comments:

  • At 15 september 2010 om 01:47, Anonymous Anne said…

    Dag meneer eetschrijver!
    Ga door ga door! eens zult u doel treffen.
    Oja en u moet een 'like' optie op uw blog zetten, via facebook weet u wel? Dan wordt het nog beter verspreid. En ik wil dit stukje graag liken :-)
    Groetjes Anne (@appeldepeer)

     
  • At 20 september 2010 om 09:09, Blogger Eduard said…

    Als u het toch over suiker heeft dan is de volgende site onmisbaar.

    http://www.sugarstacks.com/

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home