Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

22 september 2010

Onverantwoord

Beste eetlezers, ik ga iets anders doen. Een baantje bij gemeentereiniging of plantsoenendienst zoeken of zo. Mijn déconfiture is namelijk compleet. Ik heb u al die jaren lang op uiterst onverantwoordelijke wijze van advies gediend en heb daarmee uw gezondheid en zelfs uw leven in gevaar gebracht. Ik zie nu in dat mijn herhaalde pleidooien voor smakelijk, vers voedsel op een dwaling berustten. Gelukkig is het RIVM er nog.

Dat Rijksinstituut voor Volksgezondheid is heel wat meer begaan met uw welzijn dan ik. Het heeft een dringend advies doen uitgaan om in het vervolg alle verse levensmiddelen food te voorzien van een klemmende waarschuwing: je kunt er ziek van worden en dood van gaan. Zo blijken in de eerste helft van 2008 ooit eens in twee weken liefst vijftien (!) personen besmet te zijn geraakt met Salmonella Panama. Dat is bijna één op de miljoen mensen. Het aantal ziektegevallen is daarmee bijna net zo groot als het aantal personen dat sinds begin 2008 de hoofdprijs in de Staatsloterij heeft gewonnen--ja, daar schrikt u vast van--en precies even groot als het aantal verkeersdoden dat in diezelfde twee weken (en ook in alle perioden van twee weken daarvoor en daarna) is gevallen. Verwacht mag dan ook worden dat de Rijksdienst voor het Wegverkeer ons één dezer dagen dringend zal adviseren vooral de woning niet meer te verlaten.

Overigens blijkt het bij nadere beschouwing in feite niet om verse levensmiddelen te gaan, maar om kant-en-klare producten bereid uit verse producten: vruchtensappen, kant-en-klaarsalades en fruitsalades. Maar daar kom je pas in de kleine lettertjes achter.

Sorry, lezer, maar het moet nu toch echt niet gekker worden. Omdat kennelijk een aantal verwerkers van verse producten het niet nauw genoeg neemt met de hygiëne, moet de consument "net als in de Verenigde Staten" bang worden gemaakt voor het eten van de verse producten waarmee onze soort in miljoenen jaren geëvolueerd is. In plaats van duidelijk en ondubbelzinnig te zeggen waar het op staat: als u de verwerking van uw verse voedsel uitbesteedt aan industriëlen in plaats van zelf thuis uw groenten en fruit schoon te maken en te snijden, hebt u de kans dat dat gebeurt door iemand die na het poepen zijn handen niet wast.

Hmm, bij nader inzien stuur ik geloof ik mijn solliciatiebrief aan de plantsoenendienst nog maar niet op. Ik denk namelijk eigenlijk wel dat u van mij verwacht dat ik dit soort desinformatie aan de kaak blijf stellen.

3 Comments:

  • At 22 september 2010 om 23:50, Anonymous Niels said…

    Haha 15 gevallen is meteen een 'landelijke uitbraak' van salmonella-gerelateerde diarree. Opmerkelijk dat ze dat zo durven roepen.

    En walgelijk dat het streven naar totale uitbanning van risico's ertoe leidt dat een overheidsorgaan impliciet zegt dat je beter eten uit de massale voedingsindustrie kunt nemen dan kleinschaliger geproduceerde 'verse' producten. Volledig onjuist ook, want de industrie kent net zo goed risico's. Op glassplinters in de koffie bijvoorbeeld, en methylbenzofenon in de muesli, en natuurlijk de beruchte melamine.

    Risico's zijn er nu eenmaal. Laten we hopen dat we nooit voedselvergiftiging krijgen. En ook geen glas in de koffie. Maar laten we vooral geen paniek zaaien!

     
  • At 23 september 2010 om 07:24, Anonymous Windigo said…

    Het voedselfascisme vanuit de staat wordt ook steeds erger hè. Die EU regels die er aan komen zijn ook van het zelfde kaliber, zeg maar dag tegen je rauwmelkse kaas etc. Soms verlang ik naar de eenvoud van vroeger tijden.

     
  • At 23 september 2010 om 17:21, Anonymous Yvon said…

    Doe maar niet, die sollicitatiebrief. Blijven schrijven - en vraag me af: hoe gaat het met je boek?

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home