Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

01 september 2010

Omdat er cayenne in zit, dus

Cajun is de benaming voor de keuken van Louisiana. Het is een verbastering van Acadian. De Acadians waren etnische Fransen die via Nova Scotia Louisiana bereikten, waar hun keuken naast Amerikaanse ook Creoolse invloeden kreeg. De gerechten zijn copieus en meestal pikant.

Het is allemaal niet zo belangrijk, vooral omdat de keuken--tot mijn persoonlijke spijt overigens--in Nederland niet echt hip meer is. Maar desondanks vind ik dat een receptensite wel mag weten hoe de vork in de steel zit.

Bij receptenbaan vindt men dat niet zo nodig. Daar staat een recept voor "cajunfood" alsof het een gerecht was. En waarom is het "cajun"? Omdat er cayennepeper in zit, vermoedelijk. En natuurlijk "cajunkruiden" uit zo'n busje van de super (in de ingrediëntenlijst overigens vergeten). Geen idee wat daarin zit, die "cajunkruiden", maar één keer proeven vond ik persoonlijk genoeg. Voor het overige weinig dat dit gerecht "cajun" zou maken. De holy trinity of Louisiana cooking--paprika, bleekselderij en ui--zit er alvast niet in. En die gekookte pasta die je kennelijk daarna nóg eens moet koken, nee, dat lijkt mij ook niet iets dat je in New Orleans voorgezet zou kunnen krijgen.

Misschien desondanks een idee voor een wereldkookboek? Een boek met een recept voor Chinesefood, één voor Italianfood, één voor Turkishfood, één voor Spanishfood... de mogelijkheden zijn grenzeloos, dunkt me.

Ik ga 't niet doen. Dus, lezer, mocht u er brood in zien: be my guest.

6 Comments:

  • At 2 september 2010 om 11:48, Blogger PaulO said…

    Maak best wel vaak Jambalaya klaar, terwijl dat potje met -zoals een vriendin ze omschreef- "kajoenkruiden" nog steeds ongebruikt in de kast staat. (Maar ik gebruik wel cayennepepers).

    Wat zou er dan in dat kookboek moeten komen als Dutchfood? Iets uit een dutch oven? Od Dutch Spice Cookies?

     
  • At 3 september 2010 om 13:46, Anonymous Yvon said…

    Het Rotterdams Kookboek van Linda Roodenburg is zo'n wereldkookboek. Hip of niet, gek op cajungerechten! Nu ik Jambalaya zie staan, tijd dat weer eens te maken.

     
  • At 18 december 2010 om 08:52, Anonymous Anoniem said…

    Nou ik heb hem gemaakt, of de naam nu klopt of niet, hij is heerlijk !!!!

     
  • At 21 januari 2012 om 07:49, Anonymous B. de Vos said…

    Best wel een hoop gezeur voor lekker eten met een goede bite. receptenbaan.nl doet in ieder geval niet spannend over eten, recepten die daar staan zijn voor alle man. Ik kook vaak en gebruik dan regelmatig recepten van de receptenbaan.nl. En hoe het dan heet ?? Lekker belangrijk !

     
  • At 21 januari 2012 om 14:33, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Dag B! Het lijkt me wel duidelijk dat jij er de humor alvast niet van kunt inzien. Jammer voor je, zeg. Er zijn andere mensen die wél graag wat meer willen eten over wat ze eten. Die komen hier regelmatig lezen. Jou boeit dat niet zo? Dan VOORAL wegblijven, zou ik zeggen.

     
  • At 16 september 2012 om 08:54, Anonymous K.vd.Ven said…

    Gerrit Jan zuurpruim !

    Heerlijke hap.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home