Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

10 september 2010

Eigen appeltjes eerst!

Er zijn Nederlandse appeltjes! Nieuwe oogst, knappend fris en lekker. Wist u dat? Dan wist u meer dan 's lands grootste kruidenier. Die vindt de seizoenen, zoals al dikwijls hier gememoreerd, niet zo boeiend. Aardbeien in december heeft hij wel. Maar primeurs van eigen bodem?

Appeltjes heeft Albert Heijn meer dan zat. Uit Chili, uit Nieuw-Zeeland, uit Zuid-Afrika, kies maar. Zelfs een appel van dit jaar uit Frankrijk--maar dat is een Elstar, die gaan we straks nog maandenlang eten van eigen bodem. Maar de enkele Nederlandse appel die AH dezer dagen voor u heeft liggen, is van vorig jaar en komt uit het koelhuis.

Ik heb hier ook al eens op Dirk afgegeven, wegens dat stunten met aardbeien. Maar deze keer mag Dirk van mij in het zonnetje, want hij heeft wat AH niet heeft: Delcorf appeltjes, nieuwe oogst, van eigen bodem. Daarvoor krijg je van mij al die exoten cadeau. En die oude meuk al helemaal.

3 Comments:

  • At 10 september 2010 om 23:16, Anonymous Yvon said…

    'Vol en zoet van smaak' lees ik op google. Welk ras ik ook probeer, favoriet blijft Granny Smith.

     
  • At 11 september 2010 om 00:04, Anonymous Bertus said…

    Boontjes uit Afrika, asperges uit Peru, tomaten uit Spanje, haring uit Scandinavië, appels uit weet ik waar. Ik blijf me verbazen hoe begrippen als 'uit eigen streek' en 'seizoen gebonden' meer en meer verdwijnen. Misschien nog in de betere restaurants en in stukjes van de betere culinaire journalisten. De supermarkten hebben er maling aan.
    Echt eens meegemaakt in Chapeau, ** sterren. Kregen we in maart verse tuinboontjes en erwtjes bij een gerecht. Vers uit de verwarmde kas, dus. De grenzen vervagen.

     
  • At 15 september 2010 om 07:27, Anonymous Caspar said…

    Vreemd, bij onze AH (Gorredijk of all places) liggen al drie weken Heerlijk fris-zoete Delcorf appeltjes uit Holland.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home