Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

25 augustus 2010

Ongepasta

In de VS is een meerderheid van de bevolking ervan overtuigd dat spaghetti and meatballs hét Italiaanse gerecht bij uitstek is. Ja, is me dat lachen. Maar lach niet te hard: ook de grootste kruidenier van Nederland vindt kennelijk tegenwoordig dat je spaghetti het liefst eet met gehaktballen, gemaakt van gehakt dat Albert zélf alvast voor u heeft verrijkt met basilicum en oregano, en bestrooid met een mix van paprika, wortel, tomaat, peterselie, ui en knoflook.

Ja, we denken dat wij hier in Europa het patent hebben op culi-cultureel besef. Niet dus. Op dit ogenblik staat op mijn fornuis een pan met ragù te pruttelen. Veel mensen kennen dit lekkers beter onder de naam bolognesesaus (soms bolognaisesaus) en nog meer mensen noemen het eenvoudig spaghettisaus. Wat opmerkelijk is, aangezien men in Bologna waar deze specialiteit vandaan komt zou gruwen van het idee om ze te eten met die eierloze armeluispasta uit de mezzogiorno, zoals zij het zuiden van hun land noemen. Bij hen gaat de ragù over tagliatelle of linguine.

Wist u niet? Ach, geeft niet. Ook zonder die kennis maakt u kans in de Nederlandse Masterchef te mogen koken.

EDIT: de laatste link is overleden, vermoedelijk omdat de aanmeldingstermijn verstreken is. Er stond in elk geval dat je kans maakte als je een perfecte spaghetti bolognaise kon bereiden.

5 Comments:

  • At 26 augustus 2010 om 12:40, Anonymous JeroenBCN said…

    Jammer, dode link

     
  • At 26 augustus 2010 om 16:18, Blogger PaulO said…

    Eerlijk gezegd, ik kook best wel eens een 6-tal liters ragu en doe daar dan alvast mijn zelf-gekruide gehaktballetjes (format ping-pong) door. Om in porties in te vriezen voor de luie/drukke dagen. Maar idd is de Italiaanse keuken meer. Dus daarom ga ik binnenkort een cursusreeks Italiaanse keuken volgen ...
    [Yep, dode link]

     
  • At 28 augustus 2010 om 00:44, Anonymous Yvon said…

    Tagliatelle, linguine maar liever nog over Pappardelle. Wat een misvertandgerecht dit is, dat je Bolognese in een kwartiertje maakt. Of het andere uiterste: de perfectie wilt bereiken à la Heston Blumenthal. Ik heb me daar nog niet aan gewaagd, maar wie anders dan Kok Robin wel http://kokrobin.wordpress.com/2008/06/04/spaghetti-bolognese/

     
  • At 28 augustus 2010 om 00:45, Anonymous Yvon said…

    oops, misverStandgerecht natuurlijk, als dat al een woord is.

     
  • At 29 augustus 2010 om 19:32, Anonymous RozeMarijn said…

    Ik loop een jaar achter met de culinaire kalender van Onno en Karin, (ik scheur dus nog die van 2009) en die ging deze week ook over de spaghetti met ballen.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home